ტურისტი: კარგი იდეა ცუდი სისტემით – რას სთავაზობს ბათუმველო მომხმარებელს 

ბათუმველოს ბალანსზე დღეისთვის 370 ველოსიპედია. როგორც აიპ-ში გვითხრეს, ველოსიპედები ყოველ წელს რემონტდება. მაგალითად, გასულ წელს ველოსიპედების დეტალების შესაძენად 25 600 ლარი დაიხარჯა. ველოსიპედები გარდა ბუნებრივი ცვეთისა, ვანდალიზმის გამოც ზიანდება.

ველოსიპედების სკამები ერთ-ერთი ყველაზე ხშირად დაზიანებადი ნაწილია. სკამებს უმეტესად ავტოკალმებითა ან/და ბასრი ნივთებით აზიანებენ, რის გამოც ნაწვიმარზე შეუძლებელია ასეთი ველოსიპედით სარგებლობა. წელს ველოსიპედების შესაკეთებლად 2000-მდე ლარია დახარჯული, წლის ბოლომდე ველოსიპედების შესაკეთებლად თანხა კიდევ დაიხარჯება.

2016 წელს ბათუმველოს 5 560 ველობარათი გაიყიდა. ამავე პერიოდში ველოსიპედების გასაახლებლად ბათუმველომ 10 922 ლარის სათადარიგო ნაწილები შეიძინა.

2017 წელს გაიცა 7 818 ველობარათი და შეიძინეს 25 600 ლარის ველოსიპედის ნაწილი, ასევე, 34 250 ლარის ველოტერმინალის ბოქსები.

საგზაო მოძრაობის, რეგულირებისა და ველოპარკის სამსახურის უფროსი, ირაკლი ხაბაძე ამბობს, რომ ვანდალიზმის შემთხვევა ხშირია, თუმცა ამისთვის თითქმის არავინ ჯარიმდება:

“არის დაზიანებები ჩვენი ხალხის დაუდევრობის გამოც. ვერ ხვდებიან, რომ ეს არის ქალაქის საკუთრება და არის ყველასი, მოქალაქეების. ველოსიპედების მონიტორინგი ხდება დღისით და საღამოს, ტექნიკური ჯგუფი გადის, ათვალიერებს. ვანდალური ფაქტები არის, მაგრამ ისეთი საგანგაშო არა. თუ არის ელემენტარული დაზიანება, ჩვენ თვითონ ვაკეთებთ. ვანდალიზმის ფაქტზე ვერ დავიჭირეთ ვერავინ. წვრილმანი ვანდალიზმის შემთხვევები უფრო ხშირია ზაფხულის პერიოდში. თვეში ერთი ან ორი შემთხვევა მაინც”, – ამბობს ის.

ჯარიმის ოდენობა ასეთ შემთხვევაში დამოკიდებულია ზიანზე.

ბათუმველოს არსებობის ისტორიაში რამდენიმე შემთხვევა დაფიქსირდა, როცა მომხმარებელი დააჯარიმეს. ირაკლი ხაბაძე ამბობს, რომ ბოლო ასეთი შემთხვევა გასულ წელს იყო, როცა მომხმარებელმა ველოსიპედის გასაღები დააზიანა, შემდეგ კი გასაღების თვითღირებულების თანხა გადაიხადა.

 

“წვრილმანი” ვანდალიზმისგან განსხვავებით, საქმე პოლიციას გადაეცემა ბათუმველოს ველოსიპედის დაკარგვის შემთხვევაში. ხელშეკრულების მიხედვით, თუ 24 საათის განმავლობაში ველოსიპედი არ მოიძებნა, საქმე პოლიციას გადაეცემა, მომხმარებელს კი ველოსიპედის თვითღირებულების, დაახლოებით 1200 ლარის გადახდა მოუწევს.

როგორც “ბათუმის ავტოტრანსპორტში” გვითხრეს, ველოსიპედების დამზიანებელი პირების იდენტიფიცირებისთვის (ტერმინალებთან განთავსებული) ვიდეოკამერების ჩანაწერებს არ იყენებენ. ირაკლი ხაბაძე ამბობს, რომ არსებული კამერები მოძველებულია, რომ ისინი ბათუმველოს დაარსებიდან არ შეცვლილა და წლების განმავლობაში ნალექმა დააზიანა. ახალ კამერებზე ტენდერი მალე გამოცხადება.

2018 წლის ბიუჯეტით “ბათუმის ავტოტრანსპორტის” კაპიტალის ზრდა ველოტერმინალის ბოქსებისა და ვიდეოკამერების სისტემის შეძენის მიზნით, მართლაც არის დაგეგმილი. “ბათუმის ავტოტრანსპორტის” ბიუჯეტი წელს 6 536.600 ლარია.

ბათუმის ველოსერვისი თვითმომსახურების 24-საათიანი სისტემით ქალაქში 2011 წელს დაარსდა, წლების განმავლობაში ქალაქში წითელი ფერის ველობილიკების სახით განვითარდა ველოინფრასტრუქტურა, მომრავლდნენ ველოსიპედისტებიც, თუმცა ველოსიპედი ადგილობრივი მოსახლეობისთვის საქალაქო ტრანსპორტად მაინც ვერ იქცა. 24 ველოტერმინალიდან უმეტესობა  ბათუმის ზღვისპირა ზოლსა და ცენტრალურ ადგილებშია განთავსებული. პერიოდულად ველოტერმინალები არ მუშაობს. ქალაქში არსებულ ველობილიკებზე კი ყოველ კვარტალში შეხვდებით ქვეითებსა და არასწორად პარკირებულ ავტომობილებს.

გათიშული ველოტერმინალი ერას მოედანზე

ბათუმველოს საზოგადოებასთან ურთიერთობის სამსახურის თანამშრომელი ბესიკ დათიაშვილი ამბობს, რომ მათი სამსახური სისტემატიურად იკვლევს მომხარებელს და აკვირდება იმას, თუ რა დატვირთვით მუშაობს ესა თუ ის ველოტერმინალი. შედეგად წელს ორ ველოტერმინალს ადგილი შეუცვალეს, რადგან მათ ძველ ლოკაციაზე მომხმარებელი თითქმის არ ჰყავდა.

“ვახტანგ გორგასლის ქუჩიდან (სკოლის მიმდებარე ტერიტორიიდან) გადავიტანეთ ბათუმის ცენტრალის ტერიტორიაზე, ახალ სადგურთან. მეორე ტერმინალი იუსტიციის სახლის მიმდებარე ტერიტორიიდან გადავიტანეთ თამარის დასახლებაში”, – ამბობს ის.

დაარსებისას ბათუმველოს ბალანსზე 120 ველოსიპედი იყო, ახლა 370-ია. ბათუმის ავტოტრანსპორტში გვითხრეს, რომ წელს ახალი ველოსიპედების შეძენა არ იგეგმება, რადგან არსებული რაოდენობა მოთხოვნის შესაბამისია.

ერთ-ერთ ყველაზე დიდი სამოგზაურო საიტზე TripAdvisor , ტურისტების ნაწილი, ბათუმველოს შეფასებისას იწონებენ სერვისის იდეას, მაგრამ უარყოფითად აფასებენ გაუმართავ სისტემას:

ველოსიპედებს სჭირდება შეკეთება. მოვლა სჭირდება ტერმინალებსა და ველობილიკს ბათუმის ბულვარში, რადგან ხეები გხვდება სახეში, – წერს ჰიუგო პორტუგალიიდან.

ცუდი მომსახურება, საშინელი ხარისხი” – წერს ტიგრანი სომხეთიდან. – “არა მარტო ველოსიპედებია ნელი და რთული სატარებლად, შეგრძნება გაქვს, რომ ისინი არასოდეს შეკეთებულა – ველოსიპედების უმეტესობას არ აქვს ზარები ან აქვს მუხრუჭის პრობლემები. ზოგიერთ ველოსიპედზე, რომელიც მე ავიღე, მუხრუჭი საერთოდ არ მუშაობდა და თუ იქამდე არ შეამოწმებთ, სანამ გზაზე გახვალთ, წარმატებებს გისურვებთ…

პირველი 5 წუთი ტარება უფასოა იმ შემთხვევისთვის, თუ ველოსიპედის გამოცვლა მოგიხდათ, სწორედ ამდენი დრო სჭირდება აპარატს, რომ წაიკითხოს თქვენი ბარათი და მოგცეთ/ჩაიბაროს ველოსიპედი. ძალიან ნელი და გამაღიზიანებელია. ზოგჯერ ამბობს, რომ ველოსიპედი არ არის ხელმისაწვდომი, როცა ადგილზე ბევრი თავისუფალი ველოსიპედია.

 

 

შესანიშნავი იდეა, ცუდი სისტემით – ჩვენ დავხარჯეთ ჩვენი დილის ნახევარ საათზე მეტი, იმის გასარკვევად თუ როგორ დაგვექირავებინა ველოსიპედი… ჩემს მეუღლეს ორჯერ მისცეს გასაღები ველოსიპედისთვის, რომელიც არ იდგა ველოსადგურში… ჩვენ ასევე მივედით ერთ-ერთ ველოსადგურში, სადაც შევეცადეთ ველოსიპედები დაგვებრუნებინა, მაგრამ ტერმინალი ამბობდა რომ ის არ მუშაობს… ველოსიპედი სატარებლად კომფორტული იყო, მაგრამ ნახევარ გზაზე ჩემი ველოსიპედის სკამი გახდა არასტაბილური და შემდეგ სადგურზე ველოსიპედის გამოცვლა მომიწია… სისტემა კარგად იმუშავებს თუ 1) პერსონალი იქნება მეგობრული და დამხმარე და 2) იქნებოდა ვინმე, ვინც შეამოწმებდა ველოსიპედებს, ტურისტული ცენტრის მიღმა, შეაკეთებდა მათ და შეამოწმებდა მუშაობს თუ არა ველო-ტერმინალები! მიუხედავად ამისა, ეს შესანიშნავი გზა ბულვარის გასაცნობად – წერს ქლერი ბრიტანეთიდან. 

იმისთვის, რომ გახდეთ ბათუმველოს მომხმარებელი და შეძლოთ  ველოსერვისით სარგებლობა,  პირველ რიგში, საჭიროა გაიაროთ რეგისტრაცია და შეიძინოთ „ბათუმველოს“ ბარათი, ბულვარის ცენტრალურ შესასვლელში, საინფორმაციო სერვისცენტრში (ბათუმი ნინოშვილის №2). მომხმარებელს შეუძლია ისარგებლოს 2 სახის ბარათით: ერთწლიანი ველობარათით – რომლის ღირებულება 20 ლარია (10 ლარი  ბარათის ღირებულებაა, ხოლო 10 ლარი დეპოზიტზე აისახება) და ათდღიანი ბარათით (ფასი – 10 ლარი, 4 ბარათის ღირებულებაა ხოლო 6 დეპოზიტზე აისახება). ერთი საათით სარგებლობის ღირებულება 2 ლარია. დრო მრგვალდება ყოველ 15 წუთზე (0,5 ლარით).

 

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი


ავტორი
ია ფრანგიშვილი არის გაზეთ "ბათუმელების" რეპორტიორი 2014 წლიდან