Batumelebi | სახელმწიფო ქარსაფარი ზოლების აღწერას და საკუთრებაში რეგისტრაციას იწყებს სახელმწიფო ქარსაფარი ზოლების აღწერას და საკუთრებაში რეგისტრაციას იწყებს – Batumelebi
RU | GE  

სახელმწიფო ქარსაფარი ზოლების აღწერას და საკუთრებაში რეგისტრაციას იწყებს

მთავრობა საქართველოში არსებული ქარსაფარი ზოლების იდენტიფიცირებას, ინვენტარიზაციასა და სახელმწიფო საკუთრების ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიის სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთად საჯარო რეესტრში რეგისტრაციას იწყებს.

ამ მიზნით მთავრობამ შესაბამისი სახელმწიფო პროგრამა დაამტკიცა, რომლის მიხედვითაც, თუ ქარსაფარი ზოლის ტერიტორია მოქცეულია კერძო საკუთრებაში არსებულ მიწის ნაკვეთზე ან/და მის ნაწილზე, ქარსაფარი ზოლის ინვენტარიზაციისთვის სახელმწიფოს მიწის ნაკვეთის მესაკუთრის თანხმობა დასჭირდება.

ხოლო იმ შემთხვევაში, თუ სახელმწიფო უწყებებში დაცული დოკუმენტების მიხედვით დგინდება, რომ სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთი ან/და მისი ნაწილი წარმოადგენდა ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიას, თუმცა მასზე არ არის შენარჩუნებული მწვანე ნარგავები და არსებული ფაქტობრივი მდგომარეობა გამორიცხავს მიწის ნაკვეთის ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიად გამოყენებას [მიწის ნაკვეთზე განთავსებულია შენობა/ნაგებობა, მრავალწლიანი სასოფლო-სამეურნეო ნარგავები, კომუნიკაციის ობიექტები და სხვა], ამგვარ ტერიტორიაზე არ მომზადდება დოკუმენტაცია საჯარო რეესტრში რეგისტრაციისთვის.

ამასთან, არ აღიწერება მისი, როგორც ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიის ფაქტობრივი მდგომარეობა.

პროგრამას მიწის მდგრადი მართვისა და მიწათსარგებლობის მონიტორინგის ეროვნული სააგენტო სოფლის მეურნეობის სამინისტროსთან შეთანხმებით განახორციელებს.

პროგრამის დაფინანსების წყაროა საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტის შესახებ საქართველოს კანონით გათვალისწინებული შესაბამისი პროგრამული კოდის ასიგნებები.

პროგრამა სახელმწიფო ბიუჯეტიდან დაფინანსდება, თუმცა პროგრამის ფარგლებში ზოგიერთი ღონისძიება „შესაძლოა, დაფინანსდეს საერთაშორისო და დონორი ორგანიზაციების, ასევე საქართველოს კანონმდებლობით ნებადართული სხვა წყაროებით“.

სააგენტო ინვენტარიზაციის შედეგებსა და სარეგისტრაციო დოკუმენტაციას წარუდგენს სახელმწიფო ქონების ეროვნულ სააგენტოს, რომელიც უზრუნველყოფს ქარსაფარი ზოლების [როგორც სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთების] სახელმწიფო საკუთრებად რეგისტრაციას.

პროგრამის მიხედვით, „თუ ქარსაფარი ზოლის ტერიტორია მოქცეულია კერძო საკუთრებად რეგისტრირებულ სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთზე ან/და მის ნაწილზე, ქარსაფარი ზოლის ინვენტარიზაციის მიზნით შედგენილი დოკუმენტაცია ინახება სააგენტოში“.

მთავრობამ „ქარსაფარი (მინდორდაცვითი) ზოლების ინვენტარიზაციის სახელმწიფო პროგრამა“ 2021 წლის 16 ივნისს დაამტკიცა.

 

ქარსაფარი ზოლების ინვენტარიზაციის პროგრამა სრულად ნახეთ აქ:

ქარსაფარი (მინდორდაცვითი) ზოლების ინვენტარიზაციის სახელმწიფო პროგრამა

მუხლი 1. ზოგადი დებულებები

„ქარსაფარი (მინდორდაცვითი) ზოლების ინვენტარიზაციის სახელმწიფო პროგრამა“ (შემდგომში – პროგრამა) წარმოადგენს ქარსაფარი (მინდორდაცვითი) ზოლების (შემდგომში – ქარსაფარი ზოლი) აღრიცხვისა და დაცვის მხარდამჭერ ღონისძიებას, რომლის მიზანია საქართველოში არსებული ქარსაფარი ზოლების იდენტიფიცირება, ინვენტარიზაცია და სახელმწიფო საკუთრების ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიის სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთად სსიპ − საჯარო რეესტრის ეროვნულ სააგენტოში რეგისტრაცია.

მუხლი 2. პროგრამის განმახორციელებელი

1. პროგრამის განხორციელებას კოორდინაციას უწევს საქართველოს გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის სამინისტრო (შემდგომში − სამინისტრო).

2. პროგრამის განმახორციელებელია სამინისტროს მმართველობის სფეროში მოქმედი საჯარო სამართლის იურიდიული პირი – მიწის მდგრადი მართვისა და მიწათსარგებლობის მონიტორინგის ეროვნული სააგენტო (შემდგომში – სააგენტო).

მუხლი 3. ტერმინთა განმარტება

ამ პროგრამის მიზნებისათვის მასში გამოყენებულ ტერმინებს აქვს შემდეგი მნიშვნელობა:

ა) ქარსაფარი ზოლი − სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთზე ან/და მის ნაწილზე ხელოვნურად გაშენებული მერქნიან მცენარეთა მწკრივი, რომლის მიზანია ნიადაგის ქარისმიერი ეროზიისგან დაცვა და მისი ნაყოფიერების შენარჩუნება, სასოფლო-სამეურნეო კულტურებისათვის შესაბამისი ნიადაგური და მიკროკლიმატური გარემოს უზრუნველყოფა და გაბატონებული ქარებისაგან მათი დაცვა;

ბ) ქარსაფარი ზოლის ტერიტორია − სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთი ან/და მისი ნაწილი, რომელზეც სრულად ან ნაწილობრივ შენარჩუნებულია ქარსაფარი ზოლი ან/და სახელმწიფო უწყებებში დაცული დოკუმენტების მიხედვით დგინდება, რომ მიწის ნაკვეთი ან/და მისი ნაწილი წარმოადგენდა ქარსაფარ ზოლს;

გ) ქარსაფარი ზოლის ინვენტარიზაცია − პროცესი, რომლის მიზანია, ამ პროგრამით გათვალისწინებული წესის შესაბამისად, უზრუნველყოს ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიების გამოვლენა და მათი ფაქტობრივი მდგომარეობის აღწერა;

დ) გაბატონებული ქარები − ქვეყნის მხარეების მიხედვით გარკვეული მიმართულებით მოძრავი ჰაერის მასები (ქარები), რომლებიც წლის განმავლობაში სხვა მიმართულების ჰაერის მასებთან შედარებით ხანგრძლივი გავრცელებით ხასიათდებიან და მოძრაობის სიჩქარე მეტი აქვთ.

მუხლი 4. ქარსაფარი ზოლის ინვენტარიზაცია

1. ქარსაფარი ზოლის ინვენტარიზაცია მოიცავს:

ა) ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიების გამოვლენას;

ბ) ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიის საზღვრების საკადასტრო აგეგმვითი/აზომვითი სამუშაოების შესრულებას და უძრავ ნივთებზე უფლებათა რეესტრში რეგისტრაციისათვის შესაბამისი დოკუმენტაციის მომზადებას;

გ) როგორც ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიის ფაქტობრივი მდგომარეობის აღწერას, ასევე ამ ტერიტორიაზე მერქნიან მცენარეთა (ასეთის არსებობის შემთხვევაში) სახეობრივი შემადგენლობის, რაოდენობისა და ხნოვანებითი სტრუქტურის განსაზღვრას.

2. ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიის ფაქტობრივი მდგომარეობის აღრიცხვის მიზნით, შესაძლებელია, გამოყენებულ იქნეს ტყის აღრიცხვის მარეგულირებელი კანონმდებლობა.

3. იმ შემთხვევაში, თუ ქარსაფარი ზოლის ტერიტორია მოქცეულია კერძო საკუთრებაში არსებულ სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთზე ან/და მის ნაწილზე, ქარსაფარი ზოლის ინვენტარიზაცია წარმოებს მიწის ნაკვეთის მესაკუთრის თანხმობით.

4. თუ სახელმწიფო უწყებებში დაცული დოკუმენტების მიხედვით დგინდება, რომ სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთი ან/და მისი ნაწილი წარმოადგენდა ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიას, თუმცა მასზე არ არის შენარჩუნებული მწვანე ნარგავები და არსებული ფაქტობრივი მდგომარეობა გამორიცხავს მიწის ნაკვეთის ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიად გამოყენებას (მიწის ნაკვეთზე განთავსებულია შენობა/ნაგებობა, მრავალწლიანი სასოფლო-სამეურნეო ნარგავები, კომუნიკაციის ობიექტები და სხვა), ამგვარ ტერიტორიაზე არ წარმოებს ამ მუხლის პირველი პუნქტის „ბ“ და „გ“ ქვეპუნქტებით გათვალისწინებული საქმიანობა.

მუხლი 5. ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიის რეგისტრაცია

1. სახელმწიფო საკუთრების ქარსაფარი ზოლის ტერიტორიის სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთების უძრავ ნივთებზე უფლებათა რეესტრში რეგისტრაციის მიზნით, სააგენტო ინვენტარიზაციის შედეგებსა და სარეგისტრაციო დოკუმენტაციას წარუდგენს საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროს მმართველობის სფეროში მოქმედ საჯარო სამართლის იურიდიულ პირს − სახელმწიფო ქონების ეროვნულ სააგენტოს, რომელიც უზრუნველყოფს სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთებზე სახელმწიფო საკუთრების უფლების რეგისტრაციას.

2. თუ ქარსაფარი ზოლის ტერიტორია მოქცეულია კერძო საკუთრებად რეგისტრირებულ სასოფლო-სამეურნეო დანიშნულების მიწის ნაკვეთზე ან/და მის ნაწილზე, ქარსაფარი ზოლის ინვენტარიზაციის მიზნით შედგენილი დოკუმენტაცია ინახება სააგენტოში.

მუხლი 6. პროგრამის დაფინანსების წყარო

1. პროგრამის დაფინანსების წყაროა საქართველოს სახელმწიფო ბიუჯეტის შესახებ საქართველოს კანონით გათვალისწინებული შესაბამისი პროგრამული კოდის ასიგნებები.

2. პროგრამის ფარგლებში განსახორციელებელი ღონისძიებები შესაძლოა, დაფინანსდეს საერთაშორისო და დონორი ორგანიზაციების, ასევე საქართველოს კანონმდებლობით ნებადართული სხვა წყაროებით.

მუხლი 7. პროგრამით გათვალისწინებული მომსახურების შესყიდვა

ამ პროგრამის მე-4 მუხლის პირველი პუნქტით გათვალისწინებული ინვენტარიზაციის მომსახურების სახელმწიფო შესყიდვას სააგენტო უზრუნველყოფს კანონმდებლობით დადგენილი წესის შესაბამისად.

 

2018 წელს, აჭარის ტერიტორიაზე ქარსაფარი ზოლების მდგომარეობის შესწავლაში, მათი აღდგენის საჭიროების, ასევე გასატარებელი ღონისძიებებისა და ფინანსური დანახარჯების შეფასებაში, 34 220 ლარი დაიხარჯა.

ამ მომსახურების შესყიდვაზე ხელშეკრულება აჭარის სოფლის მეურნეობის სამინისტროსა და ტენდერში გამარჯვებულად გამოვლენილ შპს „იბერჯეს კონსალტინგის“ შორის 2018 წლის 10 აპრილს, ხოლო მიღება-ჩაბარების აქტი, იმავე წლის 31 აგვისტოს გაფორმდა.

მომდევნო, 2019-20-21 წლების რესპუბლიკურ ბიუჯეტებში კი, ქარსაფარი ზოლის კუთხით გასატარებელი რაიმე ღონისძიება არ დაფინანსებულა.

„ეს იყო ძირითადად არსებული მდგომარეობის შესწავლა და ერთგვარი კვლევა – რა უნდა გაკეთდეს და რას შეცვლის ამ ზოლების აღდგენა, როგორც ლანდშაფტური ასევე სასოფლო-სამეურნეო სავარგულების კუთხითაც. სამინისტროს მიერ შესყიდული დოკუმენტის მიხედვით, აჭარაში ქარსაფარი ზოლების აღდგენას 2,5 მილიონი ლარი ლარი დასჭირდება – ეს წინასწარი, იმ დროისთვის არსებული გათვლებით.“ – გვითხრა მამუკა თურმანიძემ, აჭარის სოფლის მეურნეობის მინისტრის მრჩეველმა.

აღნიშნული კვლევის მიხედვით:

  • აჭარაში ქარსაფარი ზოლის სიგრძე [ქობულეთსა და ხელვაჩაურში] ჯამში 266 910 მეტრი იყო, რომლის 60-70% 2018 წლის მდგომარეობით განადგურებული იყო [ხეების დატაცების, გადაწვისა და სხვა მიზეზებით];
  • ქარსაფარი ზოლი, აღდგენის შემთხვევაში ქობულეთის მუნიციპალიტეტში 6 000 ჰექტარს მოემსახურება, ხოლო ხელვაჩაურში – 2 600 ჰექტარს;
  • ქარსაფარი ზოლის აღდგენისთვის, 2018 წლის გათვლებით, საჭიროა 500 ათასზე მეტი ლარი – ხელვაჩაურში, ხოლო ქობულეთში – 2 მილიონამდე ლარი;
  • ქარსაფარი ზოლი ზრდის სასოფლო-სამეურნეო მიწების მოსავლიანობას, მნიშვნელოვნად იცავს ნარგავებს ქარის, გვალვისა თუ ყინვისაგან. ამ ზოლების აღდგენით და იმ მიწის დამუშავებით, რომლისთვისაც ეს ზოლი აღდგება, ყოველწლიურად 6-7 მილიონი ლარის პროდუქციის მიღებაა შესაძლებელი. [ამ მიწის ნაკვეთებზე დღეს თხილს, მოცვს აშენებენ, ითესება სიმინდი, ნაკვეთების უმეტესობა კი დაუმუშავებელია და გვიმრითა თუ ეკალბ-არდითაა დაფარული].

ქარსაფარი ზოლების შესასწავლად ტენდერი აჭარის სამინისტროს 42 372 ლარით ჰქონდა გამოცხადებული.

ამ თემაზე:

კომპანიამ ტენდერი მოიგო და კონსულტანტად სოფლის მეურნეობის სამინისტროს თანამშრომელი დაიქირავა

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ავტორი
თედო ჯორბენაძე, ჟურნალისტი მობ.: 599 139 412 ელ/ფოსტა: tedobatumi@gmail.com