ნეტგაზეთი • RU

სტუდენტები მასწავლებლის მოსამზადებელი პროგრამის მაინორად არჩევას ისევ შეძლებენ

ბსუ-ს ჰუმანიტარული ფაკულტეტის მეოთხე კურსის სტუდენტების დიდი ნაწილი იმედგაცრუებულია.

შარშან სტუდენტებმა, რომლებიც დამატებით სპეციალობაზე,  ე.წ. „მაინორზე“ მასწავლებლის მოსამზადებელი პროგრამის არჩევას გეგმავდნენ, ეს ვერ შეძლეს, რადგან პროგრამა შეჩერებული იყო, შედეგად, მათ ბაკალავრიატის დასრულების შემდეგ უნდა გაიარონ მასწავლებლის მომზადების ერთწლიანი პროგრამა.

ბსუ-ს ქართული ფილოლოგიის მეოთხე კურსის სტუდენტები ანა ბაღუშვილი და ანა შენგელია „ბათუმელებთან“ საუბრისას ამბობენ, რომ შარშან, მას შემდეგ რაც მასწავლებლის მოსამზადებელი პროგრამის შეჩერების შესახებ გაიგეს, იძულებული გახდნენ არჩევანი შეეცვალათ და დამატებით სპეციალობაზე მათთვის საინტერესო სხვა მიმართულება აერჩიათ, თუმცა არც ამჯერად გაუმართლათ.

„ვერ ვირჩევდით მასწავლებლის მოსამზადებელ პროგრამას, ამიტომ გადავწყვიტე ამერჩია თავისუფალი კრედიტები, მაგრამ ჯგუფები ვერ შედგა. შემდეგ ვაპირებდი მაინორზე ფილოსოფიის არჩევას, თუმცა დამირეკეს და მითხრეს, რომ ჯგუფი არ შედგებოდა, რადგან არ ვიყავით საკმარისი რაოდენობის მსურველები. შემდეგ, მეთქი-კარგი, ავირჩევ ისტორიას. ისტორიაზეც იგივე მითხრეს და დამსვეს ფსიქოლოგიაზე, იმიტომ, რომ მითხრეს, ერთადერთი ჯგუფი ფსიქოლოგიაზე შედგებოდა“ – ამბობს ანა ბაღუშვილი.

ანა მაინორზე დღემდე ფსიქოლოგიას სწავლობს. მისი თქმით, ერჩივნა ბაკალავრიატის დროს გაევლო მასწავლებლის მოსამზადებელი პროგრამა, რადგან პირდაპირ მაგისტრატურაზე ჩაბარებას აპირებდა.

„ბუნებრივია, არ არის სასიამოვნო, მაგრამ სხვა გზა არ გვაქვს და გვიწევს წლის დამატება, რადგან ამ პროგრამის გავლის გარეშე სკოლებში ვერ მოვხვდებით, როგორც მასწავლებლები“, – გვითხრა მან.

ანა შენგელიაც ბსუ-ში სწავლობს ქართულ ფილოლოგიას. ის უკვე მეოთხეკურსელია. ანას პირველივე კურსზე ჰქონდა გადაწყვეტილი მაინორზე მასწავლებლის მოსამზადებელი პროგრამა გაევლო, თუმცა ეს ვერ შეძლო.

„მაშინ განგვიცხადეს, რომ აღარ იყო [მაინორზე მასწავლებლის მოსამზადებელი პროგრამის არჩევის] საშუალება და უნდა ამერჩია რაიმე სხვა. გვითხრეს, რომ ეს იყო სამინისტროს გადაწყვეტილება და არა უნივერსიტეტის.

რადგან სამინისტროს მიერ მიღებული გადაწყვეტილება იყო, სტუდენტებს გვეგონა, რომ ეს არ იყო ერთჯერადად და უპასუხისმგებლოდ მიღებული გადაწყვეტილება“, – ამბობს ანა.

ამის შემდეგ ანამ რამდენიმე საგნის არჩევა გადაწყვიტა თავისუფალ კრედიტებში, თუმცა ეს ვერ შეძლო. იგი ახლა მაინორზე ინგლისურ ფილოლოგიას სწავლობს.

„თავისუფალ კრედიტებს ვერ აირჩევ, იმიტომ, რომ [საგნებზე] ჯგუფები არ შედგაო და შემაცვლევინეს. ის, რომ [თავისუფალი კრედიტებიდან] მაინორზე გადავედი, ჩემი სურვილი არ ყოფილა.

ეს არის ძალიან დიდი უსამართლობა. ვერ შევცვლი მაინორს, რაც ავირჩიე, ის უნდა გავაგრძელო და ვრჩები მასწავლებლის მომზადების 60-კრედიტიანი პროგრამის გავლის გარეშე.

გამოდის, რომ მემატება მეხუთე წელი, რაც ჩემთვის დროის, ფულის, ენერგიის ფლანგვაა.

როგორც სტუდენტი, ვგრძნობ, რომ დავიჩაგრე“, – ამბობს ანა შენგელია.

ამ თემაზე „ბათუმელები“ ბსუ-ს ზუსტ მეცნიერებათა და განათლების ფაკულტეტის დეკანს, ლელა თურმანიძეს ესაუბრა. მან გვითხრა, რომ ბსუ ამ შემთხვევაში ვერ გადაწყვეტდა ამ საკითხს, რადგან ცვლილება მოხდა კანონში უმაღლესი განათლების შესახებ:

„მასწავლებლის მომზადების პროგრამის ინტეგრირება დასაშვები იყო ბაკალავრიატის საგანმანათლებლო პროგრამაში. შემდეგ შეიცვალა კანონი და ეს ჩანაწერი ამოღებულ იქნა. შესაბამისად, ჩვენ არ გვქონდა უფლება, რომ პროგრამა შეგვეთავაზებინა სტუდენტებისთვის“ – გვითხრა ლელა თურმანიძემ.

მისი განმარტებით, ახლა, როცა კანონი ისევ შეიცვალა, ბაკალავრიატში სწავლის პარალელურად სტუდენტს შეუძლია მასწავლებლის მოსამზადებელი პროგრამის გავლა, ოღონდ არა მეოთხეკურსელებს:

„მიმდინარე წელს მესამე კურსელები აირჩევენ მასწავლებლის მომზადების პროგრამას მაინორზე, მეოთხეკურსელები – ვეღარ, იმიტომ, რომ პროგრამაში, სამწუხაროდ, ადგილი არ რჩება“, – გვითხრა ლელა თურმანიძემ.

წელს ბსუ-ს მასწავლებლის მომზადების ერთწლიან პროგრამაზე 120 ადგილი აქვს მოთხოვნილი.

„უმაღლესი განათლების შესახებ“ კანონში ცვლილება 2022 წლის 10 მაისს შევიდა. ცვლილების შედეგად, ბაკალავრის საფეხურის სტუდენტს შესაძლებლობა მიეცემა, სწავლის განმავლობაში აირჩიოს და გაიაროს მასწავლებლის მომზადების პროგრამა და სწავლის დამთავრების შემდგომ, თავისი არჩეული პროფესიის ბაკალავრის დიპლომთან ერთად, მასწავლებლად მუშაობის უფლებაც მოიპოვოს.

ბსუ-ს სასწავლო დეპარტამენტის ხელმძღვანელმა, მერაბ დიასამიძემ გვითხრა, რომ ბსუ-ს მეოთხეკურსელებს ქართული ფილოლოგიის, მათემატიკის, ფიზიკის, ბიოლოგიის, გეოგრაფიის, ქიმიის, გერმანული ფილოლოგიის, ფრანგული ფილოლოგიის, ინგლისური ფილოლოგიის და ისტორიის სპეციალობებიდან შეუძლიათ უკვე არჩეული მაინორი გააუქმონ და მასწავლებლის მოსამზადებელი პროგრამაზე დარეგისტრირდნენ, თუმცა მათ უარი უნდა თქვან აქამდე გავლილ მაინორის 30 კრედიტზე და ამ შემთხვევაში სტუდენტები ბაკალავრიატის დასრულებას 4 წელიწადში ვეღარ შეძლებენ. 

„საგანმანათლებლო პროგრამები ქართულ საგანმანათლებლო სივრცეში წარმოდგენილია 240 კრედიტით. აქედან 180 კრედიტი ძირითადი საგანმანათლებლო პროგრამაა და 60 კრედიტი მაინორის დამატებითი საგანმანათლებლო პროგრამა, რომლის არჩევის საშუალება სტუდენტებს მესამე კურსიდან აქვთ.

როცა სტუდენტი მეოთხე კურსზეა, მას უკვე ათვისებული აქვს [მაინორის] 30 კრედიტი. ახლა მაინორის შეცვლა შესაძლებელია, ოღონდ დამატებით ფინანსებთანაა დაკავშირებული, თუ ისევ მაინორ პროგრამის არჩევა უნდა და არა თავისუფალი კრედიტების, თორემ ის 30 კრედიტი, რაც მესამე კურსის განმავლობაში ისწავლა სტუდენტმა, მას ავტომატურად ეთვლება. 

როცა სტუდენტი ირჩევს მაინორ პროგრამას, მან უნდა გაიაროს 60 კრედიტი. როცა შეიცვალის მაინორ პროგრამას, გავლილ 30 კრედიტზე უარი უნდა თქვას. თუ უარს იტყვის, ეს 30 კრედიტი სადღაც ხომ უნდა ისწავლოს? თუმცა არის დისკომფორტი სტუდენტისთვის, რომ წელი ემატებათ და არის [საჭირო] ფინანსებიც. 

რაოდენობითი თვალსაზრისითაც არის შეზღუდვა, ბუნებრივია. მაგალითად, ახლა მასწავლებლის მოსამზადებელი პროგრამის მაინორზე 120 ადგილია. ახლა მიმდინარეობს რეგისტრაცია. 1000 სტუდენტს ფიზიკურად ვერ ვასწავლით ამ პროგრამაზე, ადამიანური რესურსი არ გვეყოფა“ – გვითხრა მერაბ დიასამიძემ. 

მასწავლებლის მომზადების საგანმანათლებლო პროგრამის ღირებულება 2250 ლარია. 

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ავტორი