რატომ ჭიანურდება ბათუმის ბულვარის გაგრძელების და ჭოროხზე ხიდის მშენებლობის საკითხი

საქართველოს მთავრობის დაკვეთით უნდა მომზადებულიყო კვლევა, რომელიც ბათუმის ბულვარის, სანაპიროზე გზის გაგრძელებას, ჭოროხზე ახალი ხიდის მშენებლობას და გონიოს ყოფილი პოლიგონის განვითარებას შეეხებოდა. შესაბამისი დაფინანსება ერთი წლის წინ მოძიებული იყო, თუმცა, მთავრობამ კვლევის ჩატარება მაინც ვერ უზრუნველყო. მთავრობა საჭირო თანხას ამ ეტაპზე ხელახლა ეძებს.

„ბათუმელებმა“ აღნიშნულ საკითხზე ინფორმაციის მისაღებად, წერილობით, საქართველოს მთავრობას და რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის სამინისტროს მიმართა.

ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ინფორმაციით, ტექნიკურ-ეკონომიკური დასაბუთების [კვლევის] მომზადების დაფინანსებასთან დაკავშირებით, საქართველოს ფინანსთა სამინისტრომ მიმართა აზიის განვითარების ბანკს, რათა აღნიშნული კვლევა, მდგრადი ურბანული ტრანსპორტის საინვესტიციო პროგრამის (SUTIP) ფარგლებში არსებული დანაზოგი თანხით ჩატარებულიყო.

ბათუმის ბულვარის გაგრძელების, მდინარე ჭოროხზე ხიდის მშენებლობისა და გონიოს ყოფილი სამხედრო პოლიგონის ტერიტორიის განვითარების მიზნით კვლევის მომზადება, აზიის განვითარების ბანკის 2019 წლის მაისის მისიის ჩანაწერით დაევალა საქართველოს მუნიციპალური განვითარების ფონდს.

თუმცა, „დროის სიმცირის გათვალისწინებით (SUTIP-ის პროგრამა მთავრდება 2020 წლის ივლისში) მიღებული იქნა გადაწყვეტილება კვლევის ჩატარების თაობაზე, ბათუმის ნაპირდაცვის მიმდინარე პროექტის განმახორციელებელი საკონსულტაციო კომპანიის მიერ, მის მოქმედ კონტრაქტში ცვლილების შეტანის გზით“ – მოგვწერეს ინფრასტრუქტურის სამინისტროდან.

„საპროექტო ტერიტორია ძალზე სენსიტიურია გარემოსდაცვითი თვალსაზრისით. იგი უშუალოდ ესაზღვრება მდინარე ჭოროხის დელტას, რომელიც შედის ბერნის კონვენციის განხორციელების ძირითად მექანიზმად აღიარებულ ზურმუხტის სარტყელში. ჭოროხის დელტა მდებარეობს გადამფრენი ფრინველების ერთ-ერთ ძირითად მარშრუტზე. 245 სახეობის [მათ შორის წითელ წიგნში შემავალი] 300 000-ზე მეტი ფრინველის გადაფრენა ხდება საპროექტო ტერიტორიაზე ყოველ შემოდგომაზე. შესაბამისად, გარემოსდაცვითი საკითხები, მათ შორის გადამფრენ ფრინველებზე დაკვირვება, წარმოადგენს ტექნიკურ-ეკონომიკური კვლევის მნიშვნელოვან შემადგენელ ნაწილს. ფონდმა, აზიის განვითარების ბანკთან შეთანხმებით, ტექნიკური დავალების შემუშავების მიზნით, 2019 წლის 12 ივლისს ხელშეკრულება გააფორმა ინდივიდუალურ კონსულტანტთან, რომელმაც მოამზადა ტექნიკური დავალება და წარუდგინა ფონდს 2019 წლის აგვისტოში. აღნიშნული ტექნიკური დავალება შეთანხმდა აჭარის მთავრობასა და აზიის განვითარების ბანკთან“ – აღნიშნულია ინფრასტრუქტურის სამინისტროდან მიღებულ წერილში.

სამინისტროში აცხადებენ, რომ შეთანხმების პროცესის გაჭიანურების გამო ვერ მოხერხდა საკონსულტაციო კომპანიასთან კონტრაქტის ცვლილების შეთანხმება და გაფორმება 2019 წლის სექტემბრის დასაწყისში, რის შედეგადაც „ხელიდან იქნა გაშვებული გადამფრენ ფრინველებზე დაკვირვების დრო“… ეს კვლევა უნდა მომზადდეს ისეთ პერიოდში, რომ „შესაძლებელი იყოს როგორც გაზაფხულის, ასევე შემოდგომის გადაფრენებზე დაკვირვება“.

ზემოაღნიშნულის გათვალისწინებით – როგორც ინფრასტრუქტურის სამინისტროდან მიღებულ წერილშია აღნიშნული – მდგრადი ურბანული ტრანსპორტის საინვესტიციო პროგრამის (SUTIP) ფარგლებში არსებული დანაზოგი თანხებით კვლევის განხორციელება ვეღარ მოხდება.

„ამ ეტაპზე მიმდინარეობს კვლევის განსახორციელებლად საჭირო ფინანსური რესურსის მოძიება“ – მოგვწერეს ინფრასტრუქტურის სამინისტროდან.

ფოტო ტექნიკური დავალებიდან

ტექნიკური დავალების მიხედვით, კვლევა, სავარაუდოდ, ხელშეკრულების ხელმოწერიდან 10 თვეში უნდა დასრულებულიყო.

ამავე დავალების მიხედვით:

  • დაგეგმილია ბულვარის დაკავშირება და გაფართოება, რისთვისაც რეკომენდებულია მდინარე ჭოროხზე ხიდის აშენება [შესაბამისად, ბათუმის ბულვარის სიგრძე 12 კილომეტრამდე გაიზრდება და განვითარდება გონიო-კვარიათი სანაპირო ზოლთან ერთად;
  • შესწავლილი უნდა იქნას ალტერნატიული ხიდის ადგილები და ეკოლოგიური, ტოპოგრაფიული, ჰიდროლოგიური და გეოლოგიური კრიტერიუმების საფუძველზე
    უნდა შეირჩეს შესაბამისი ადგილი, შედგეს ხიდის დიზაინის მონახაზი;
  • უნდა განსაზღვროს გარემოსთვის მიყენებული ზიანი და ზარალის შემცირება შესაბამისი ზომების მითითებით;
  • უნდა შემუშავდეს ხედვა გონიოს საპროექტო ტერიტორიის [ყოფილი სამხედრო პოლიგონის] განვითარების შესახებ… ბიომრავალფეროვნება და არსებული
    ეკოსისტემები ინტეგრირებული უნდა იყოს განვითარების კონცეფციაში;
  • ბიზნეს და საზოგადოებრივი ობიექტების საჭიროებების და შესაბამისი ადგილების განსაზღვრა; ეკოლოგიური მშენებლობის მხარდაჭერა;
  • უნდა განისაზღვროს საპროექტო ტერიტორიის განვითარებისთვის საჭირო ინვესტიციების [ასევე ხიდის მშენებლობის] სავარაუდო მოცულობა;
  • უნდა განისაზღვროს, თუ რომელი ინფრასტრუქტურული საქმიანობა შეიძლება განხორციელდეს კერძო სექტორის მიერ და რომელი მოითხოვს სახელმწიფო ინვესტიციას; იმ პირთა რაოდენობის შეფასება, რომლებიც უშუალოდ და ირიბად დასაქმდებიან პროექტში და სხვა.

მდინარე ჭოროხის შესართავი / ფოტო: „ბათუმელების“ არქივიდან

ტექნიკურ დავალებაში არაფერია ნათქვამი ტერიტორიის განვითარებასა და ბათუმის აეროპორტის კავშირზე. უბრალოდ, აღნიშნულია, რომ „აეროპორტი მდებარეობს საპროექტო ტერიტორიის სიახლოვეს, ფრინველთა მიგრაციის მთავარი მარშრუტის ზონაში, რაც ნეგატიურ გავლენას ახდენს ფრინველებზე – ღამის შუქის ცვლილება, ჰაერის დაბინძურება, გაზრდილი ხმაური და ვიბრაცია აეროპორტის ოპერაციების გამო.“

„ზოგადად, ბათუმის აეროპორტისთვის საჭირო იქნება მეორე ასაფრენ-დასაფრენი ზოლის მოწყობა, რისი ადგილიც მაქ არ არის. ამასთან, ბათუმის განაშენიანებას თუ შევხედავთ [მაღლივი შენობები], ფაქტობრივად, ბათუმის საერთაშორისო აეროპორტს განვითარების პერსპექტივა არ აქვს“, – გვითხრეს მუნიციპალური განვითარების ფონდში ორი თვის წინ.

ბათუმის აეროპორტი დარჩება ადგილზე თუ გადაიტანენ, იმ კვლევაზე არის დამოკიდებული, რომელსაც „საქართველოს აეროპორტების გაერთიანება“ ატარებს.

ძველი და მოქმედი [მარჯვნივ] ხიდები მდინარე ჭოროხზე / ბათუმი / ფოტო: „ბათუმელების“ არქივიდან

„გონიო და მისი მიმდებარე ყოფილი პოლიგონის ტერიტორია უნდა განვითარდეს, როგორც მაღალი დონის საზღვაო კურორტი“, – ამას ქვეყნის მთავრობის ის კონცეფცია ითვალისწინებს, რომელიც საქართველოს ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტრომ 2017 წელს გაასაჯაროვა. მუნიციპალური განვითარების ფონდში კი აცხადებენ, რომ ეს კონცეფცია „საკმაოდ ზოგადია და კონკრეტული არაფერი წერია“.

ამ თემაზე:

ბულვარის გაგრძელება და ყოფილი პოლიგონის განვითარება – რას აპირებს მთავრობა

თორნიკე რიჟვაძე: მომზადდება კვლევა გონიოს ხიდისა და ბულვარის გაგრძელებაზე

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ავტორი
თედო ჯორბენაძე, ჟურნალისტი მობ.: 599 139 412 ელ/ფოსტა: tedobatumi@gmail.com