Batumelebi | „ძალიან გვწყინს, როცა წერენ, „წავიდნენ თავიანთ აზერბაიჯანში“ – სიძულვილის კამპანია FB-ში „ძალიან გვწყინს, როცა წერენ, „წავიდნენ თავიანთ აზერბაიჯანში“ – სიძულვილის კამპანია FB-ში – Batumelebi
RU | GE  

„ძალიან გვწყინს, როცა წერენ, „წავიდნენ თავიანთ აზერბაიჯანში“ – სიძულვილის კამპანია FB-ში

საქართველოში მცხოვრები ეთნიკური აზერბაიჯანელები ამბობენ, რომ კორონავირუსის გავრცელების საფრთხის გამო მარნეულისა და ბოლნისის საკარანტინო ზონად გამოცხადების შემდეგ სოციალურ ქსელებში იმატა ეთნიკური აზერბაიჯანელების მიმართ სიძულვილის ენის გამოყენების შემთხვევებმა.

აქტივისტები, რომლებმაც ფეისბუქში სიძულვილის ენის საპასუხოდ კამპანია წამოიწყეს, ამბობენ, რომ სოციალურ ქსელებში იწერება უამრავი შეურაცხმყოფელი და დამამცირებელი კომენტარი. ამის საპასუხოდ, აქტივისტები და მხარდამჭერები კამპანიის ფარგლებში სოციალურ ქსელში აზიარებენ ტექსტს  –  „ვარ მარნეულელი, ეთნიკურად აზერბაიჯანელი, ვიცი ქართული ენა. არ ვარღვევ სახელმწიფოს მიერ დადგენილ შეზღუდვებს, ვრჩები სახლში!“

„ბათუმელები“ ესაუბრა სამოქალაქო პლატფორმა „სალამის“ წევრებს და სხვა აქტივისტებს, რომლებიც ამბობენ, თუ რატომ არის სახიფათო სიძულვილის ენით საუბარი და როგორი უნდა იყოს ხელისუფლების და დანარჩენი საზოგადოების რეაქციაზე ასეთ დროს.

ქართველოლოგი ოქტაი ქაზუმოვის აზრით,  ჩნდება შთაბეჭდილება, რომ აგრესიულად განწყობილი ადამიანების ჯგუფები ხელსაყრელ  მომენტს ეძებენ.

„დარწმუნებული ვარ, რომ სომხური თემის მიმართაც იგივე აგრესია იქნებოდა, რასაც აზერბაიჯანული თემის მიმართ ავლენენ. ახლა მიეცათ საშუალება ვიღაც-ვიღაცებს, რომ  კორონავირუსის საფარქვეშ  გააღვივონ შოვინისტურ-ნაციონალისტურიგრძნობები,“- ამბობს „ბათუმელებთან“ ოქტაი.

მისი თქმით, შესაძლოა ზოგიერთ ფეისბუქანგარიშის მიღმა ე.წ. ბოტები და ტროლები იმალებიან, „მაგრამ მათ უკან ხომ დგას ვიღაც, ვისგანაც დაკვეთას იღებენ“? – ამბობს ის.

ოქტაის აზრით, ასეთ დროს, სახელმწიფოს რეაქცია უნდა იყოს დროული და ადეკვატური: „ჩვენ იმიტომ გვყავს მთავრობა დაქირავებული, რომ სწორედ ასეთ მავნე გამოვლინებებს ებრძოლოს. ამ დრომდე, მთავრობის წევრებიდან მხოლოდ ორი ადამიანის, არჩილ თალაკვაძის და ქეთევან ციხელაშვილის გამოხმაურება ვნახეთ,  ვფიქრობ პრემიერის, პრეზიდენტის დონეზეც უნდა გაკეთდეს განცხადება ამაზე, რომ შეწყდეს სიძულვილის გამომხატველი კომენტარები“.

ოქტაი ქაზუმოვის აზრით, როცა ერთი კონკრეტული ადამიანი არღვევს კანონს, ის არ უნდა განზოგადდეს მთელ ჯგუფთან ან ეთნოსთან.  მისი თქმით, ფეისბუკქზე დაწყებული კამპანიის (challenge) მიზანიც ის არის, რომ ადამიანების ცნობიერება შეიცვალოს.

„პირველი, გვინდა ამ კამპანიით ვაჩვენოთ, რომ ახლა უფრო მეტად არის საჭირო სახელმწიფოებრივი აზროვნება. იმ სიძულვილს, რომელსაც ცალკეული ადამიანები ავლენენ სოციალურ  ქსელებში, ჩვენ არ ვაზოგადებთ მთლიანად ქართულ ეთნოსზე, ჩვენ ვუდგებით ინდივიდუალურად და არ ვამბობთ „ქართველი ფაშისტები“ და ა.შ. ჩვენ ვამბობთ, რომ ფაშიზმს არ აქვს ეროვნულობა, ეთნიკური ნიშანი და შესაბამისად, ვინც აშავებს  და ქადაგებს შეუწყნარებლობას, შოვინიზმს და ნაციონალიზმს, მათ ვებრძვით როგორც კონკრეტულ პიროვნებას, მიუხედავად მისი ეთნიკური წარმომავლობისა. თუკი რომელიმე ეთნიკურად აზერბაიჯანელი საქართველოს მოქალაქე განაზოგადებს ამ საკითხს მთლიანად ქართველებზე, მათ მიმართაც გვექნება შესაბამისი რეაქცია“ – გვეუბნება ოქტაი.

„მეც ვაპირებდი ვიდეოს გადაღებას ამ კამპანიის ფარგლებში, რადგან ძალიან დამწყდა გული სიძულვილის შემცველ კომენტარებზე. სამწუხაროა ისიც, რომ ასეთ შემთხვევებშიც კი ადამიანები მზად არიან თავდასხმისთვის,“ – გვეუბნება აითაჯ ხალილლი.

მისი თქმით, საქართველოში მცხოვრებ აზერბაიჯანელებს დღემდე უწევთ იმის მტკიცება, რომ ისინი ამ ქვეყანაში სტუმრად არ არიან. „ჩვენ  ეს ქვეყანა, საქართველო გვიყვარს იმ განცდებით და გრძნობებით, როგორც ქართველებს,“ – ამბობს ის.

მაჰარამ გოიუშლუც ეხმაურება ამ პროცესებს. მისი თქმით, ის გარემოება, რომ საქართველოში მცხოვრები აზერბაიჯანული თემი სახელმწიფო ენას კარგად არ ფლობს, არ არის მათი დანაშაული: „ეს არის სახელმწიფოს და განათლების სისტემის ბრალი, რადგან როცა 12 წელი სწავლობ სკოლაში და მაინც ვერ გასწავლიან ენას სათანადოდ“.

გარდა ამისა, მაჰარამ გოიუშლუც მიიჩნევს, რომ საქართველოში მცხოვრები აზერბაიჯანელები ამ ქვეყნის სრულუფლებიანი მოქალაქეები არიან და მათი დევნა ეთნიკური ნიშნით მიუღებელია.

„ჩემს პირადობის მოწმობაში წერია, რომ საქართველოს მოქალაქე ვარ და არა აზერბაიჯანის. მე ამ ქვეყნის თავისუფალ მოქალაქედ ვგრძნობ თავს და რა შუაშია აქ აზერბაიჯანი ან სხვა ქვეყნები, არ ვიცი. არ მესმის, ასე დისკრიმინაციულად რატომ აზროვნებენ ადამიანები. ეს ძალიან გვაწუხებს ახალგაზრდებს,“ – გვეუნება მაჰარამი.

მისი აზრით,მარნეულში კორონავირუსის გამოვლენა ვიღაცისთვის მხოლოდ საბაბი იყო:

„მარნეულში გამოვლინდა ერთი ფაქტი დაინფიცირების, მანამდე იყო 40-ზე მეტი შემთხვევა საქართველოს მასშტაბით, მაგრამ ასეთი აგრესია არ ყოფილა. მე ახლა ქვემო ბოლნისში ვარ, სოფელში და ადამიანები ცდილობენ დაიცვან იზოლაციის წესები.  სოფელში პატარა აფთიაქია და არანაირი სადეზინფექციო საშუალებები აღარ არის.

უფროსი ასაკის ადამიანებმა არ იციან კარგად ქართული, ამიტომ ადგილობრივი ხელისუფლების დონეზე ხდება მოსახლეობის ინფორმირება, რიგდება პროშურები, მეც ჩემი მხრივ ჩართული ვარ ამ პროცესში,“ – გვეუბნება მაჰარამი.

ფეისბუქში აგორებულ სიძულვილის შემცველ კომენტარებს ეხმაურება ჩინარა კოჯაევაც. ის მიიჩნევს, რომ ძალა ერთობაშია და დღეს არსებული გამოწვევების ფონზე ნამდვილად არ არის სიძულვილის დრო.

„ძალიან გვწყინს, როცა წერენ – „წავიდნენ თავიანთ აზერბაიჯანში“, ჩვენ საქართველოში დავიბადეთ, ამ ქვეყნის მოქალაქეები ვართ და საქართველო ჩვენი ქვეყანაცაა. ახლა უნდა ვიყოთ ერთმანეთის გვერდით და არა ვიჩხუბოთ.

მე პირადად, ბევრი ქართველი მიდგას გვერდით, ბევრისგან ვგრძნობ მხარდაჭერას და არასდროს მსმენია მსგავსი დისკრიმინაცია, თუმცა არსებობენ ადამიანები, ვინც აქ მცხოვრებ აზერბაიჯანელებს ისე წარმოაჩენს, თითქოს გაუნათლებლები ვართ და არაფერი არ ვიცით“.

დღეს, 25 მარტს, ეთნიკური აზერბაიჯანელების მიმართ სოციალურ ქსელში გამოხატულ სიძულვილის ენას პლატფორა „არა-ფობიაც“ გამოეხმაურა, რომელიც შეშფოთებას გამოთქვამს ქსენოფობიის ტალღის გამო, რომელიც მარნეულის კარანტინსა და თანმდევ მოვლენებს მოჰყვა.

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ავტორი
ლელა დუმბაძე, ჟურნალისტი. ტელ: [0042] 27 45 12. lelabatumelebi@gmail.com