2020 წლის გამოცდაზე პედაგოგების კონკურენტები იურისტები და ბანკირები იქნებიან

შემოდგომაზე ჩატარებულ გამოცდაზე 6 000-მდე პრაქტიკოსმა პედაგოგმა საგნობრივი კომპეტენცია ვერ დაადასტურა. დაახლოებით ამდენივე პედაგოგმა ვერ ჩააბარა გამოცდა ზაფხულის გამოცდაზეც. სიაში არიან ისეთი პედაგოგებიც, რომლებმაც გამოცდაზე 1, 2 და 0 ქულა მიიღეს. მაგალითად, 0 ქულა უწერია შეფასებაში სპორტის, რუსულის, დაწყებითი განათლების ოთხ მასწავლებელს, 1-1 ქულა აქვთ მიღებული ასევე ქართულის, დაწყებითის და რუსულის მასწავლებლებს. შემოდგომის გამოცდაზე, მასწავლებლები კომპეტენციას საგნობრივის გარდა პროფესიულ უნარებშიც ადასტურებდნენ. რა კომპრომისზე წავიდა გამოცდაჩაუბარებელ პედაგოგებთან სახელმწიფო და ვისთან მოუწევთ შეჯიბრი მოქმედ მასწავლებლებს გაზაფხულისთვის? – დეტალებზე „ბათუმელებთან“ მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრის დირექტორი, ბერიკა შუკაკიძე საუბრობს.

  • ბატონო ბერიკა, 2019 წლის განმავლობაში საუბრობდით იმაზე, რომ ახალი წლიდან, პრაქტიკოს პედაგოგებს, თუკი ისინი წლის ბოლომდე ვერ დაადასტურებდნენ კომპეტენციაც, აღარ მიეცემოდათ  სკოლაში დარჩენის უფლება. რატომ შეიცვალა ეს პოზიცია?

იმის გამო, რომ მასწავლებლების გარკვეულ ნაწილს დაგროვილი აქვს 19-20-21 კრედიტქულა, უსამართლობა იქნება ამ მასწავლებლების კრედიტები ჰაერში აღმოჩნდეს იმის გამო, რომ გამოცდა ვერ ჩააბარეს. ამიტომ მათ მიეცემათ შესაძლებლობა, რომ  გაზაფხულზე კიდევ ჩააბარონ გამოცდა და აიმაღლონ სტატუსი – შეივსონ ის 1 თუ 2 ქულა, რომელიც მიაკლდათ.

2020 წლის გაზაფხულის სემესტრში ამ ადამიანებს მიეცემათ საშუალება გააგრძელონ სკოლაში მუშაობა და მათ ადგილზე ვაკანსია არ გამოცხადდება იმისთვის, რომ სკოლებში არ შექმნილიყო დეფიციტი.

  • რამდენი ქულაა 1 კრედიტი? გამოცდის შედეგების მიხედვით, დაახლოებით 6 ათასამდე პედაგოგია, ვინც 30 ქულაზე ნაკლები დააგროვა.   

30 ნაკლები ვისაც აქვს, მგონი მას გამოცდა ჩაბარებულად არ ეთვლება, მაგრამ შუა სემესტრიდან ხომ ვერ გამოიყვან მასწავლებელს სკოლიდან და დაიწყებ ახლის ძებნას.

  • 2019 წელს სახელმწიფომ ორჯერ – გაზაფხულზე და დეკემბერში უკვე მისცა შესაძლებლობა პრაქტიკოსებს, რომ დაედასტურებინათ კომპეტენცია. ხომ შეიძლება 2020 წლის გაზაფხულის გამოცდაზეც ვერ დაადასტურონ?

რა ვქნათ ახლა. ვიღაცას 1 კრედიტქულა აკლია, ვიღაცას – 2. მოდი ჩაამთავრონ ეს სასწავლო წელი. ასევე სამართლიანი იქნება დაამატონ ის 1 ქულაც და გახდნენ უფროსი მასწავლებლები, თუ ესეც ვეღარ შეძლეს, მაშინ არ ვიცი.

მე ვზრუნავ მოსწავლეზე – მეშინია, რომ ეს მასწავლებლები რომ გამოვიდნენ გარეთ, სად ვიპოვოთ ასე უცებ ახალი მასწავლებლები? ვინც ამბობს, რომ კომპეტენცია დაადასტურა, მაგრამ სკოლაში ვერ შედის, მაგათ ყველას თბილისში და ვაკეში უნდათ მუშაობა ან ბათუმის პირველ საჯარო სკოლაში და რეგიონებში რომ გამიჩნდება დეფიციტი, მერე საზოგადოება მათრახს დამარტყამს, რატომ არ მოძებნე მასწავლებელიო.

  • ის, რომ სკოლებში შესაძლოა კადრების დეფიციტი გაჩენილიყო, ამაზეც ადრეც გეკითხებოდით.

ვიცი და ამ დეფიციტის აღმოფხვრა „ეროვნული სკოლით“ ვეცადეთ, სადაც 2 400 პირმა ისწავლა. ვინც ამბობს სკოლაში არ გვიშვებენო, ესენი ქართულის და ინგლისურის მასწავლებლები არიან. აბა ნახეთ რამდენია მაქედან მათემატიკის, ქიმიის, ფიზიკის მასწავლებელი. 450 მასწავლებლის დეფიციტი თუ შემექმნება ეს 3 მასწავლებელი შეავსებს? ამ ბავშვების მშობლებს რა პასუხი გავცე, ვერ შეიყვან ასე უცებ ახალ მასწავლებლებს სკოლაში.

ნახეთ, უნივერსიტეტებში საბუნებისმეტყველო საგნებში კაციშვილი არ არის დარეგისტრირებული, საიდან მოვიყვანო ეს მასწავლებლები? მათემატიკის 20 მასწავლებელს უშვებს ახლა ბათუმის უნივერსიტეტი, მაგრამ ეს იქნება საკმარისი?

  • „ეროვნულ სკოლაში“ რა კვალიფიკაციის ადამიანები გადაამზადეთ, პედაგოგები არიან განათლებით?  

99 პროცენტი არის ბანკის თანამშრომელი, იურიდიული კომპანიის თანამშრომელი, ყოფილი ქიმიური და საკონსერვო ქარხნების თანამშრომლები. ტრენერებმა, ვინც ეს ხალხი გადაამზადა, თქვეს, რომ ამდენი გონებაგახსნილი და მოტივირებული ადამიანი არ გვინახია ცხოვრებაშიო.

ყველა დარეგისტრირდა საგნის მიხედვით, მაგრამ, ჯერჯერობით, ეს კადრები გვჭირდება მცირე და საშუალო კონტინგენტიანი სკოლებისთვის, გვინდა საგნობრივი ჯგუფის მასწავლებლად, არა მარტო მათემატიკის, არამედ მათემატიკა-ისტის, ქიმია-ბიოლოგიის, ან ბიოლოგია-მათემატიკის მასწავლებლად. უნდა გამოვუშვათ ახალი ტიპის მასწავლებელი, ისე როგორც ევროპის ბევრ ქვეყანაშია. მაგალითად, ფიზიკა 9 საათია ან 12 საათი, რამდენი უნდა მისცე მასწავლებელს ანაზღაურება? 2 ათას ლარს ხომ არ მისცემ 9 საათში, ამიტომ უნდა გახდეს საგნობრივი ჯგუფის მასწავლებელი. ქედაში და ხულოში, სადაც, ვთქვათ, სკოლაში 15 მოსწავლეა, ავიყვანოთ ცალკე ფიზიკის, ცალკე ბიოლოგიის, ქიმიის და ა.შ. მასწავლებელი, ამას ვერც ფიზიკურად გავწვდებით და ვერც ფინანსურად.

  • გაზაფხულის გამოცდის შემდეგ რა შეიცვლება?

14 ათასი პრაქტიკოსი მასწავლებელი გვყავს, 1900 „ეროვნული სკოლაში“ გადამზადებული პირია. ეს ადამიანები გავლენ გაზაფხულის გამოცდაზე და შეეჯიბრებიან ერთმანეთს, შემდეგ უკვე ვაკანსიაზე შეეჯიბრებიან. ეს იქნება სამართლიანი, რადგან ახლა პრაქტიკოსი მასწავლებლები რომ გავუშვა სკოლიდან იმის გამო, რომ გამოცდა ვერ ჩააბარა, გამოცდა არც ამ გადამზადებულ პირებს აქვთ ჩაბარებული და, ბუნებრივია, მათ ექნებათ პრეტენზია. ამიტომ, თანაბარ პირობებში რომ ჩავაყენოთ, გადამზადებული პირები და პრაქტიკოსები გავლენ გაზაფხულის გამოცდაზე და იქ დაადასტურებენ კომპეტენციას.

მომავალი წლიდან კრედიტქულების დაგროვების სისტემა აღარ იარსებებს, თუმცა რაც დაგროვებული აქვთ, ის არ უნდა დაეკარგოთ. ერთიანი პრინციპი, მასწავლებლის რეგულირების წესი იქნება, მასწავლებელს მეტი დრო რომ მიეცეს კლასში მუშაობისთვის და არა იმაზე, რომ კრედიტების შეკრება-გამოკლებაზე დახარჯოს დრო.

ასევე, სკოლის ბაზაზე პროფესიულ განვითარებაზე გადავალთ, რადგან სკოლამ უნდა დაადგინოს რა სჭირდება მასწავლებელს და მერე არ უნდა ვადგენდე აქედან.

თუ ვთქვათ, შარაბიძეების სკოლაში მასწავლებელს სჭირდება გადამზადება კრიტიკულ აზროვნებაში, ან უსაფრთხო სკოლაში, უნდა გვითხრას და შემდეგ სახელმწიფო უზრუნველყოფს მის გადამზადებას.

  • როგორც „ბათუმელებთან“ აღნიშნეთ, მასწავლებლის პროფესიული რეგულირების ახალი წესი 2020 წლიდან უნდა დაწყებულიყო. ამის განხორციელებაც ხომ არ გადაიდო?

2020 წელს, პირველივე დღიდან უნდა დაიწყოს ამაზე მუშაობა, რადგან ვფიქრობთ, რომ 2020 წლისთვის გამოცდა სტატუსის შესაცვლელად იქნება აუცილებელი პირობა, თუმცა, არ იქნება საკმარისი. ამიტომ მასწავლებლის საქმიანობას სპეციალური კომისია შეამოწმებს. ეს იქნება რესურსცენტრის ბაზაზე, მასწავლებლის სახლის დახმარებით რომ ვნახოთ, ეს ადამიანი შეიძლება გამოცდას აბარებს, მაგრამ იქნებ გაკვეთილზე საერთოდ არ შეიშვება. მისი საქმიანობა უნდა დაადასტუროს მისმა პორტფოლიომ, როგორ აკეთებს გეგმას, როგორ ატარებს გაკვეთილს, მასწავლებლის კომპლექსური შეფასება უნდა მოხდეს და მხოლოდ ამის შემდეგ უნდა შეიცვალოს სტატუსი.

  • პრაქტიკოს მასწავლებელს თუ შეუძლია პირდაპირ წამყვანის სტატუსი რომ მოიპოვოს?

არა. წამყვანი და მენტორის სტატუსის მოპოვება შეუძლია მხოლოდ უფროს მასწავლებელს. ამიტომ, სანამ მასწავლებელს გამოცდაზე გაიყვან, ხომ უნდა მოვუმზადო სასწავლო რესურსები, რომ იცოდეს რაში უტარებ გამოცდას, შემდეგ, ამის ბაზაზე ნაეკი გააკეთებს გამოცდას და მაღალ კოეფიციენტს ვინც მიიღებს, შეიცვლის სტატუსს.

 

მთავარი ფოტო: მასწავლებლის სახლის ფეისბუკის გვერდიდან

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ავტორი
ლელა დუმბაძე, ჟურნალისტი. ტელ: [0042] 27 45 12. lelabatumelebi@gmail.com