ბათუმი,მთავარი,სიახლეები

რა განტვირთავს ქალაქს საცობებისგან – ბათუმის გენგეგმის კონცეფცია

30.06.2025 •
რა განტვირთავს ქალაქს საცობებისგან – ბათუმის გენგეგმის კონცეფცია

ბათუმის არჩეულმა მერმა, არჩილ ჩიქოვანმა თანამდებობა ისე დატოვა, რომ საცობების, პარკინგის ადგილებისა და დაურეგულირებელი მოძრაობის პრობლემა ბათუმში კვლავ გამოწვევად დარჩა.

იგივე შეიძლება ითქვას წინა და იმის წინა არჩეულ მერებზეც.

ამომრჩეველს დაჰპირდნენ, გეგმა შეიმუშავეს, ბევრჯერ განიხილეს, ბევრი შეხვედრა მოაწყვეს, რეკომენდაციები მიიღეს და დოკუმენტიც შექმნეს, თუმცა არანაირი შედეგი.

ბათუმში არამხოლოდ ტროტუარები და ველობილიკებია მანქანებით სავსე, არამედ უკვე ზებრა გადასასვლელზეც კი ნახავთ გაჩერებულ ავტომანქანას.

ამ ამბის დრამატული ნაწილი ისიც არის, რომ ახლა მერიის თანამშრომლებიც ვეღარ პოულობენ ქალაქში პარკინგის ადგილს მაქანის გასაჩერებლად.

ამ პრობლემის ერთ-ერთ მთავარ მიზეზად ქალაქში დაუგეგმავ და ქაოსურ მშენებლობებს ასახელებენ. ამ და კიდევ ბევრი სხვა გამოწვევის წინაშე რომ აღმოჩნდებოდა ბათუმი სწორედ ქაოსური განაშენიანების გამო, ამაზე ურბანისტები წლების განმავლობაში აქტიურად საუბრობდნენ, თუმცა მათ არავინ მოუსმინა.

სპეციალისტებს არც ახლა უსმენენ. ამის მაგალითები ბათუმის განაშენიანების გეგმის უკვე მომზადებულ კონცეფციაშია. ამჯერად „ბათუმელებმა“ შეისწავლა, როგორ ხედავენ კონცეფციის ავტორები ქალაქისთვის საცობებისა და პარკინგის ადგილების პრობლემის გადაჭრის გზებს.

კონცეფციის მიხედვით, მთავარი პრობლემა სისტემის დაურეგულირებლობაა, ან რეგულირება კერძო მხარის მიერ, როცა საქმე რეგიონულ სატრანსპორტო სქემას ეხება. ამ მხრივ კონცეფციაში ავტოსადგურების პრობლემაზეც არის გამახვილებული ყურადღება.

  • „დეგრადირებული ავტოსადგურები“

კონცეფციის მიხედვით ბათუმში, საქალაქთაშორისო 4 ავტოსადგურიდან სამი თითქმის დეგრადირებულია და არ გააჩნიათ სათანადო ინფრასტრუქტურა, გარდა „მეტროს“ ავტოსადგურისა. გარდა ამისა, ისინი ქალაქის ერთ წერტილშია კონცენტრირებული, რაც კიდევ უფრო აძლიერებს ქალაქის მონოცენტრულობის იდეას.

ამ პრობლემების მართვას ართულებს ის ფაქტი, რომ დასახლებათა შორისი საზოგადოებრივი ტრანსპორტის მართვა ხორციელდება სრულად კერძო ოპერატორის მიერ. აქედან გამომდინარე, არსებობს ორგანიზებისა და რეგულირების დეფიციტი, მონაცემთა შეგროვების და გასაჯაროების პრობლემა.

  • მუნიციპალური ტრანსპორტი

მუნიციპალური საზოგადოებრივი ტრანსპორტის განვითარებასთან დაკავშირებით, მობილობის გეგმის შემოთავაზებები მოიცავს შემდეგ საკითხებს: საზოგადოებრივი ტრანსპორტის ქსელის ოპტიმიზაციას, BRT ტიპის დერეფნების განვითარებას, სატრანსპორტო ტერმინალების მოწყობასა და ტაქსის სექტორის ორგანიზებას.

კონცეფციის მიხედვით, არსებული სატრანსპორტო ქსელი ძირითადად კონცენტრირებულია დიდი დატვირთულობის მქონე არეალებში, მაშინ როცა ქალაქის სხვა ნაწილში მათი მომსახურების სერვისები დეფიციტურია. აღსანიშნია ის, რომ ავტობუსებთან შედარებით მიკროავტობუსებს მეტი მომხმარებელი ჰყავს და მათი ოპერირება სრულიად კერძო მხარის მიერ ხდება.

საცობი ბათუმში

კონცეფციის მობილობის გეგმის მიხედვით, პრიორიტეტი მიენიჭა საზოგადოებრივი ტრანსპორტის სწრაფი სატრანზიტო დერეფნების განვითარებას. ამისთვის შეირჩა ჭავჭავაძე-აბუსერიძე-აღმაშენებლის და ბარათაშვილი-გორგილაძის მონაკვეთები, სადაც გარკვეული ინფრასტრუქტურული სამუშაოები უკვე შესრულდა.

იქიდან გამომდინარე, რომ აღნიშნული მონაკვეთები ქალაქის მჭიდრო უბნების გამჭოლი მონაკვეთებია და იკვეთებიან როგორც შიდასაქალაქო, ასევე ზელოკალურ ნაკადებთან, საზოგადოებრივი ტრანსპორტისთვის პრიორიტეტის მინიჭება ეფექტიანი სისტემის ასამუშავებლად აუცილებელი პირობაა.

  • ველო-ინფრასტრუქტურა

კონცეფციის თანახმად, ბათუმის საზღვრებში წარმოდგენილი ველო-ინფრასტრუქტურის საერთო სიგრძე დაახლოებით 30 კილომეტრს შეადგენს. ქსელის განვითარებისა და მისი მაქსიმალურად ათვისების პოტენციალი ქალაქს, განაშენიანებული ტერიტორიის რელიეფიდან გამომდინარე, თავისუფლად გააჩნია. ინფრასტრუქტურა ძირითადად საქვეითო ტროტუარებთანაა ინტეგრირებული, რომელიც ხშირ შემთხვევაში მოუხერხებელს ხდის როგორც ქვეითთა ასევე ველოსიპედისტთა გადაადგილებას.

ანალოგიური სიტუაციაა საგზაო ნაწილთან მიმართებაშიც, სადაც ველოსიპედისტთა გადაადგილებისთვის აუცილებელია მოტორიზებულ ტრანსპორტთან მიმართებაში მაქსიმალური უსაფრთხოების წესების გათვალისწინება.

მდგრადი მობილობის გეგმის ფარგლებში შემუშავდა ველო-ინფრასტრუქტურის სისტემური განვითარების ქსელის მონახაზი, რომელიც საზღვრავს 4 ძირითად საოპერაციო ქსელის ნაწილს: მთავარ ღერძებს, პირველად ადგილობრივ მონაკვეთებს, მეორად ადგილობრივ მონაკვეთებს და რეკრეაციულ მონაკვეთებს.

პარკირება ბათუმში / ფოტო „ბათუმელების“ არქივიდან

  • პარკინგი

კონცეფციაში წერენ, რომ ქალაქის მჭიდროდ განაშენიანებულ არეალებში მზარდი სატრანსპორტო ნაკადების საფუძველზე რთულდება საპარკინგე რესურსის მობილიზება. განსაკუთრებულ პრობლემას წარმოადგენს არეალები შედარებით მცირე გამტარუნარიანობის გზებითა და შეუსაბამო მოცულობის განაშენიანებით.

გზების სივიწროვიდან გამომდინარე, პრობლემას წარმოადგენს ასევე ცენტრალურ ნაწილში საპარკინგე სივრცეების ნაკლებობა.

 კონცეფციით შეთავაზებული სატრანსპორტო კვანძების და გზების რეკომენდაციები

  • მახინჯაურის კვანძი

კონცეფციის მიხედვით, პირველი კვანძი მდებარეობს ბათუმის ჩრდილოეთით მახინჯაურის რკინიგზის სადგურთან. კონცეფციის წინადადებიდან ეს არის არაორგანიზებული სივრცე, რომელიც შეესაბამება ახალ ურბანულ ცენტრს.

ძირითადი რეკომენდაციები ამ კვანძისთვის ასეთია: მთავარ გზაზე სატრანსპორტო ზოლების სიგანის შემცირება 3 მეტრამდე, ცოცხალი ქუჩებისთვის მარჯვნივ მოსახვევი ზოლის მიმატება, მახინჯაურის რკინიგზის სადგურის წინ საფეხმავლო გადასასვლელის გამოყოფა, ცოცხალი ქუჩების სიგანის შემცირება და საზოგადოებრივი და პარკინგის სივრცეების ორგანიზება.

  • ახალი ხიდი მდინარე ყოროლისწყალზე და კვანძი

მთავარი რეკომენდაცია ამ კვანძისთვის არის მოძრაობის ორგანიზება. ვინაიდან შუქნიშანი შეწყვეტს დინებას მთავარ გზაზე, შემოთავაზებულია საშუალო ზომის წრიული და საფეხმავლო გადასასვლელები [თამარ მეფის გამზირზე ხიდთან, მდინარე ყოროლისწყლის მარჯვენა მხარეს].

ახალი კვანძი ყოროლისწყლის ხიდთან / კონცეფცია

კონცეფციის მიხედვით, ასეთი რადიუსის წრიულები ფართოდ გამოიყენება ნიდერლანდებში. მათი უპირატესობა გზაჯვარედინებთან არის უფრო მაღალი საგზაო უსაფრთხოება და გამტარუნარიანობა. წრიულები 28-40 მეტრი რადიუსით საკმარისად ანელებს მოძრაობას უსაფრთხოების უზრუნველსაყოფად, ამავდროულად სატვირთო მანქანებს საშუალებას აძლევს გაიარონ ცენტრალური კუნძულის გარშემო.

ესკიზი: აქ ნაჩვენებია წრიულის კონცეფცია

ასევე, რადგან ეს ხიდი არის ერთადერთი მდინარე ყოროლისწყალზე ქალაქის საზღვრებში, შემოთავაზებულია დამატებითი მაკავშირებლების აშენება: საფეხმავლო და ველოსიპედის ხიდი სარკინიგზო ხიდის გვერდზე და სამანქანო ხიდი სამხრეთით.

  • გზაჯვარედინი „ბათუმი ცენტრალთან“

კონცეფციაში სადგურის შესასვლელთან, ჩრდილოეთიდან, შემოთავაზებულია შუქნიშნების დაყენება ავტოსადგომზე შესასვლელად და გზაზე ფეხით მოსიარულეთა გადასასვლელად. იმის გამო, რომ ავტოსადგომიდან გასასვლელი კონტროლდება ბარიერით, რეკომენდაციაა მარცხნივ მოსახვევის გადატანა შემდეგ გზაჯვარედინზე.

ამ გზაჯვარედინზე მარჯვენა ზოლი გამოიყენება საცხოვრებელ ზონამდე მოძრაობისთვის, შუა ზოლი სწორი მოძრაობისთვის და მარცხენა ზოლი მოსატრიალებლად და ქალაქის ცენტრისკენ გასასვლელად. ეს ხსნის ძაბრს ამ გზაჯვარედინზე.

საგზაო მოძრაობის კონცეფცია „ბათუმი ცენტრალთან“

თამარის დასახლებაში გზა, რკინიგზასთან ერთად, გადის ზღვის პარალელურად და ბლოკავს მასზე თავისუფალ მისასვლელს ადგილობრივებისთვის. გზაზე გამოყოფილი ზებრები და რკინიგზა არ არის უსაფრთხო.

რეკომენდებულია გადასასვლელებზე შუქნიშნების დაყენება, რომლებიც ღილაკებით იმართება. ასეთი გადაწყვეტილებები წარმატებით მუშაობს ბევრ ქვეყანაში.

იოსებ ნონეშვილისა და ოდისეი დიმიტრიადის ქუჩების კვეთაში [ბარცხანის ხიდთან] საჭიროა მოძრაობის არხების გამოყენება. მთავარ ქუჩაზე პირდაპირი მოძრაობისთვის უნდა იყოს გამოყოფილი ორი ზოლი, მათზე მოძრაობა არ საჭიროებს კორექტირებას. გარდამტეხი მოძრაობისთვის კი რეკომენდებულია დამატებითი ზოლები.

ასევე, რეკომენდებულია სატვირთო მანქანების მომსახურების ზონის გამოყოფა ბორდიურებით ან სხვა ზომებით.

კონცეფციის მიხედვით ,ჭავჭავაძე-გოგებაშვილის ქუჩების გზაჯვარედინზე [საბაგირო გზის სადგურის მიმდებარედ] შემოთავაზებულია არხირება, გზაზე ზოგიერთი ზოლის მოშორება. ასევე რეკომენდებულია შემობრუნების აკრძალვა კუნძულთან, მაგრამ დაშვება გოგებაშვილის ქუჩასთან წრიულზე. ილუსტრაცია გვიჩვენებს კონცეფციის ზოგად ხედვას:

ტრანსპორტის მოძრაობის სქემა ჭავჭავაძის, გოგებაშვილისა და ბაქოს ქუჩების კვეთაში [საბაგიროსთან]/კონცეფცია

კონცეფციაში წერენ, რომ ძაბრები წარმოიქმნება ჭავჭავაძის ქუჩის უბანში, რომელიც შემოიფარგლება ისტორიული შენობებით. ამჟამად ამ მონაკვეთზე სულ 3 ზოლია. სატელიტური გამოსახულების მონაცემებით, გზის სიგანე 11-12 მეტრია. სავარაუდოა, რომ არსებული სავალი ნაწილის სიგანე არ არის საკმარისი ოთხი 3-მეტრიანი ზოლისთვის. თუმცა, შესაძლებელია ოდნავ უფრო მცირე სიგანის ზოლების მოწყობა – 2,75 მეტრამდე.

ზოლის სიგანის შეცვლა 2,75 მეტრსა ან ნაკლებზე არ არის ტიპური გადაწყვეტა ძირითადი გზებისთვის, მაგრამ ეს შეიძლება იყოს სიცოცხლისუნარიანი გამოსავალი შეზღუდულ პირობებში გამოსაყენებლად.

შემოთავაზება არის, რომ ჭავჭავაძის ქუჩამ შეიცვალოს მოძრაობის კონცეფცია. ამდენად, აუცილებელია ორივე მიმართულებით გამოყოფილი ავტობუსის ზოლის შემოღება და ამ ქუჩაზე მანქანებისთვის ორმხრივი მოძრაობის დაბრუნება [აღსანიშნავია, რომ მერიამ ამ ქუჩაზე უკვე დააბრუნა ორმხრივი მოძრაობა].

კონცეფციის მიხედვით, ჟიული შარტავას გამზირს აქვს ფართო ბულვარული ნაწილი, რომელიც საცხოვრებელ უბნებს ზღვასთან აკავშირებს. ამავდროულად, ამ ქუჩის სავალი ნაწილი საკმარისად ფართო და სწორია, რომ მანქანებმა მიაღწიონ მაღალ სიჩქარეს. ეს პროსპექტს არაკომფორტულს ხდის სიარულისთვის.

ამიტომ, შემდეგი წინადადებები მოიცავს ზომებს გამზირზე მოძრაობის გამარტივებისა და შენელებისთვის: ყველა გზაჯვარედინზე შუქნიშნების შემოღება, ავტობუსების ზოლის შემოღება, ველობილიკის შექმნა ბულვარის ნაწილში, მწვანე ზოლის შემოღება 50 კმ/სთ სიჩქარისთვის.

კონცეფციის თანახმად, ასევე, აუცილებელია, ბულვარის სხვადასხვა ნაწილებს შორის უწყვეტი საფეხმავლო ბილიკის უზრუნველყოფა.

ამავე თემაზე:

ბათუმში მცხოვრებთა 70%-ს ახალი ბინის შეძენის საშუალება არ აქვს – გენგეგმის კონცეფცია

გადაბეჭდვის წესი


ასევე: