მთავარი,სიახლეები

თამბაქოზე აქციზის განახევრებას აპირებენ – რას ითვალისწინებს კანონპროექტი

04.03.2024 • 3562
თამბაქოზე აქციზის განახევრებას აპირებენ – რას ითვალისწინებს კანონპროექტი

„ქართული ოცნება“ თამბაქოზე აქციზის განახევრებას აპირებს. კანონპროექტის განხილვის პროცედურა უკვე დაიწყო.

მეთამბაქოეობის პრობლემაზე „ბათუმელები“ წინა სეზონზეც წერდა – „თამბაქოს დეპუტატები ყიდიან, ჩვენ კი გვაჯარიმებენ“ – რატომ აღარ მოჰყავთ გლეხებს თუთუნი. 

ადგილობრივი თამბაქოს წარმოების პრობლემაზე თამბაქოს წარმოებით დაკავებული გლეხები წლებია საუბრობენ, მათი თქმით, თამბაქოს მოყვანა აღარ ღირს. პარლამენტი საარჩევნო წელს თამბაქოზე არსებული აქციზის 60-დან 30 ლარამდე შემცირებას აპირებს.

ცვლილება საგადასახადო კოდექსში შედის, რომლის მიხედვითაც, 30 ლარამდე მცირდება აქციზის განაკვეთი „თამბაქოს ნედლეულის, თამბაქოს ნარჩენების, ჩილიმით მოსაწევი თამბაქოს, „ჰომოგენიზებული“ ან „აღდგენილი“ თამბაქოს, საღეჭი ან საყნოსი [ბურნუთი] თამბაქოს და საქართველოს საგადასახადო კოდექსის 2403 19 [„დანარჩენი“] კოდით აღნიშნული თამბაქოს ნაწარმის სახეობაზე.“

„საქართველოში მეთამბაქოება ძირითადად გავრცელებულია მაღალმთიან აჭარაში, მარნეულსა და ლაგოდეხში. 2020 წლის მონაცემებით, მაღალმთიან აჭარაში თამბაქო გაშენებული იყო 140 ჰა-ზე, მიღებულმა მოსავალმა შეადგინა 314 ტონა და მეთამბაქოებით დაკავებული იყო 1000-მდე საოჯახო მეურნეობა. დარგის განვითარება დგას გარკვეული პრობლემებისა და გამოწვევების წინაშე,“ – აღნიშნულია კანონპროექტის განმარტებით ბარათში.

კანონპროექტის ავტორები „ქართული ოცნების“ დეპუტატები არიან: დავით სონღულაშვილი, ბეჟან წაქაძე, გოჩა ენუქიძე და ელგუჯა გოცირიძე.

„ქართული ოცნების“ დეპუტატების მიერ მომზადებულ კანონპროექტში აღნიშნულია ისიც, რომ უფილტრო და ფილტრიანი სიგარეტის აქციზის ფასი 2019 წლიდან გათანაბრდა.

„…მას შემდეგ, რაც საგადასახადო კოდექსში შეტანილი ცვლილების საფუძველზე გათანაბრდა უფილტრო და ფილტრიანი სიგარეტის აქციზის ფასი, მზარდი ტენდენციით ხასიათდება არალეგალური სიგარეტის იმპორტის მოცულობა. შესაბამისად, ადგილი აქვს გადასახადებისგან თავის არიდებას და სახელმწიფო ბიუჯეტი ყოველწლიურად კარგავს საგადასახადო შემოსავლებს.

დარგის განვითარების სტიმულირებისთვის, კონკურენტუნარიანობის ზრდისთვის და არალეგალური სიგარეტის იმპორტის შემცირებისთვის საჭიროა პირველ რიგში ეკონომიკური
ბერკეტების ამოქმედება, კერძოდ, ბაზრის გარკვეული სეგმენტისთვის გადასახადების შემცირება,“ – ვკითხულობთ კანონპროროექტის განმარტებით ბარათში.

რაც შეეხება შემოსავლების კლებას ბიუჯეტში:

„2023 წლის მონაცემებით, თამბაქოს ნედლეულის, თამბაქოს ნარჩენების, ჩილიმით მოსაწევი თამბაქოს, „ჰომოგენიზებული“ ან „აღდგენილი“ თამბაქოს, საღეჭი ან საყნოსი [ბურნუთი] თამბაქოს და საქართველოს საგადასახადო კოდექსის 2403 19 („დანარჩენი“) კოდით აღნიშნული თამბაქოს ნაწარმის იმპორტის მოცულობამ შეადგინა 832 168.2 კგ, დარიცხული აქციზის ოდენობამ კი 49 930 094.40 ლარი.

ვინაიდან კანონპროექტი ითვალისწინებს აღნიშნულ თამბაქოს ნაწარმზე აქციზის განაკვეთის 60 ლარიდან 30 ლარამდე შემცირებას, ბიუჯეტის საშემოსავლო ნაწილი წლიურად შემცირდება დაახლოებით 24 965 047.2 ლარით. თუმცა, აქციზის განაკვეთის შემცირებით გამოწვეული საბიუჯეტო შემოსავლების დანაკარგის კომპენსირება მოხდება ბაზარზე არალეგალური სიგარეტის ლეგალურით ჩანაცვლებისა და შედეგად გაზრდილი საბიუჯეტო შემოსავლების ფონზე,“ – აღნიშნულია განმარტებით ბარათში.

გადაბეჭდვის წესი


ასევე: