გეილ ენნ ჰერდი: თუ ვალდებულების გამო მუშაობ, ვერასდროს იქნები წარმატებული


20 სექტემბერს, ბათუმში, სასტუმრო „რადისონ ბლუში“, გაიმართა პანელი, – „წარმატების ფორმულა“, შეხვედრა ცნობილ ამერიკელ პროდიუსერთან გეილ ენნ ჰერდთან, რომელმაც საკუთარ პროფესიულ გამოცდილებასა და კარიერაზე ისაუბრა.

გეილ ენნ ჰერდი ისეთი ცნობილი ფილმებისა და სერიალების პროდიუსერია, როგორიცაა „ტერმინატორი“, „მოსიარულე მკვდრები“, უცხოპლანეტელები“, „არმაგედონი“ და „ჰალკი“.

კითხვაზე, – როგორ შეძელით მიგეღწიათ წარმატებას იმ ინდუსტრიაში, სადაც ძირითადად კაცები დომინირებენ, პროდიუსერმა უპასუხა, რომ ის იღბლიანი აღმოჩნდა, რადგან ისეთ ადამიანთან მოუწია მუშაობა, ვინც ქალებისა და კაცების შესაძლებლობებს განსხვავებულად არ უყურებდა.

„უნივერსიტეტში 70-იან წლებში ჩავაბარე, შემდეგ ლონდონში წავედი და სწორედ აქ შევხვდი ადამიანს, ვისაც სჯეროდა ჩემი, ვინც მაძლევდა ძალას, რაღაცისთვის მიმეღწია. მან შემომთავაზა ასისტენტობა და სწორედ ამ პერიოდში ჩავერთე პროდიუსინგში.  გამიმართლა, რადგან ეს იყო ადამიანი, ვისთანაც შეეძლო ქალს მუშაობა დისკრიმინაციის გარეშე“.

გეილ ენნ ჰერდი ამბობს, რომ თუ რამდენად დიდი იყო კინოინდუსტრიაში სექსიზმი, მან სწორედ მაშინ დაინახა, როცა დამოუკიდებლად დაიწყო მუშაობა. „მანამდე მსგავსი შევიწროება არ მიგრძვნია“ – ამბობს ის.

მისი თქმით,  ამ პრობლემაზე  თანდათანობით დაიწყეს საუბარი 90-იან წლებში და ქვეყნდებოდა  სხვადასხვა სტატისტიკაც, რომელიც აჩვენებდა, რომ ამ სფეროში თითქმის არ იყვნენ ქალები. „სწორედ მაშინ დაიწყეს საუბარი, რომ აუცილებელი იყო ცვლილებები, რომ ქალებიც უნდა აეყვანათ ისეთ მაღალ პოზიციებზე, როგორიც იყო ვთქვათ პროდიუსინგი და ა.შ“.

გეილ ენნ ჰერდი ამბობს, რომ სწორედ ეს იყო მისთვის გარკვეული ინსპირაცია, რომ თავის ფილმებში ეჩვენებინა ძლიერი ქალები.

„კაცებს არასდროს ჰქონიათ პრობლემა, ძირითადად ქალებს უწევდათ ბრძოლა და ჩვენც ამ კუთხით უნდა შევხედოთ საკითხს. კაცებს თითქმის ყოველთვის იწვევენ ფილმებში, მათი როლები უფრო დომინანტურია. გარდა ამისა, იყო პერიოდი, როცა პროდიუსინგში მხოლოდ თეთრკანიანი კაცები იყვნენ და არცერთი შავკანიანი. ახლა ეს ტრადიცია იცვლება და იშლება როგორც რასობრივი, ასევე გენდერული დისკრიმინაცია. ახლა ცდილობენ გაიზარდოს ქალის როლი კინოინდუსტრიაში“.

გეილ ენნ ჰერდი. ამერიკელი პროდიუსერის პანელი ბათუმში.
ფოტო: ლელა დუმბაძე/ბათუმელები

გეილ ენნ ჰერდი ამბობს, რომ პროდიუსერის როლი ძალიან მნიშვნელოვანია კინოში. სწორედ პროდიუსერი წყვეტს, საერთოდ შედგება თუ არა პროექტი.

კითხვაზე, – არის თუ არა მნიშვნელოვანი პროდიუსერის ღირებულებები ემთხვეოდეს ფილმის შინაარსს, გეილ ენნ ჰერდი ამბობს, რომ დიახ.

„მე არ ვიღებ ისეთ ფილმს, რომელიც ჩემი შეხედულებებისგან შორს დგას. თუ არ იზიარებ ფილმის ღირებულებებს, მაშინ გამოდის, რომ აცდენილი ხარ იდეას და მასზე კომფორტულად ვერ იმუშავებ. …ხანდახან ვფიქრობ, რომ პროექტები თვითონ მირჩევენ, საათობით ვმუშაობ და ყოველთვის ვგრძნობ განსაკუთრებულ დამოკიდებულებას მათ მიმართ. პროდიუსინგი არ არის მხოლოდ სამსახური, ის ჰობიცაა, რადგან თუ მხოლოდ ვალდებულების გამო მუშაობ, მაშინ ვერ იქნები წარმატებული“.

მისი თქმით, კარგი პროდიუსერი ყოველთვის აკეთებს თავის საქმეს და არასდროს გასცემს ზედმეტ დაპირებებს. „მნიშვნელოვანია იყო გულწრფელი“ – აღნიშნა მან.

პროდიუსერის თქმით, ამ სფეროში მუშაობა ბევრი გამოწვევის წინაშე დგომაა:

„ერთი შეხედვით  ეს ინდუსტრია დიდი ჩანს, თუმცა სინამდვილეში ძალიან პატარაა, როცა დაფინანსების წყაროებს ეძებ. ჩვენს კომპანიასაც ჰქონია საკმაოდ ცუდი პრაქტიკა.  დიდი გამოწვევა იყო ჩემთვის „ტერმინატორზე“ მუშაობა, რადგან მაშინ ძალიან ახალგაზრდა ვიყავი, თუმცა, როცა ფილმის რეჟისორი მეკითხებოდა, თუ რა როგორ უნდა გაკეთებულიყო, მე ყოველთვის მქონდა პასუხი და ისინი იყვნენ გაოცებული, რომ ასეთი ახალგაზრდა ასეთი მოტივირებული ვიყავი“.

პროდიუსერის თქმით, მისი წარმატება ადამიანების ისტორიებშია.

„ჩემთვის ინსპირაცია იყო ერთ-ერთ პირველი პროდიუსერი ქალი დებრა ჰილი. ის მაშინ გავიცანი, როცა  „ქალები კინოში“  პროექტის ფარგლებში შევხვდით ერთმანეთს.

გეილ ენნ ჰერდი. 
ფოტო: ლელა დუმბაძე/ბათუმელები

ეს იყო ქალი, რომელიც არასდროს დანებებულა. მან დიდი შთაბეჭდილება მოახდინა ჩემზე. ბოლოს როცა ვნახე საავადმყოფოში იყო, სიმსივნით დაავადდა და ფეხები მოკვეთეს. როცა დამინახა, მითხრა, „რითი შემიძლია დაგეხმარო“, – მაშინაც და ახლა ძვლივს ვიკავებ ცრემლებს, ყოველთვის პოზიტიური, ყოველთვის მზად იყო დახმარებისთვის. აი, ასეთი ადამიანები მაკეთებინებდნენ იმას, რასაც ვაკეთებდი და ვაკეთებ, ისინი მაძლევდნენ შთაგონებას“ – თქვა მან.

პროდიუსერი ამბობს, რომ კინოინდუსტრია ბევრი გამოწვევის წინაშეა დღეს და თუ უნდა ადამიანებს სურთ დაეხმარონ ამ ინდუსტრიას, ფილმები დიდ ეკრანზე უნდა ნახონ:

„მე პირველად მაშინ ვიტირე ფილმის გამო, როცა დიდ ეკრანზე ვნახე. ეს იყო ჩემი საყვარელი ადგილი. ამიტომ, თუ გვინდა გავამხნევოთ კინომწარმოებლები, ბილეთი უნდა ვიყიდოთ და წავიდეთ კინოში, რომ გადარჩეს და იცოცხლოს ამ ბიზნესმა.

კინოც და ტელევიზიაც გუნდური მუშაობაა. რაც უფრო დიდია გუნდი, მით მეტია მხარდაჭერა და წარმატება“.

გეილ ენნ ჰერდის თქმით, იმისთვის, რომ საქართველოში პროდიუსინგი განვითარდეს, აუცილებელია ტრენინგები და ინგლისური ენის ცოდნა, რადგან ქართველმა პროდიუსერებმა და მსახიობებმა შეძლონ საერთაშორისო ბაზარზე გასვლა. „თუ მსახიობმა ენა არ იცის, მასთან, ბუნებრივია, რთულია მუშაობა“ – აღნიშნა პროდიუსერმა.

პანელი გაიმართა ორგანიზაცია „ქალები კინოსა და ტელევიზიაში – კავკასია“  Natura Film-ისა და USAID-ის ეკონომიკური უსაფრთხოების პროგრამის ორგანიზებით, საავტორო კინოს ბათუმის საერთაშორისო ფესტივალის ფარგლებში.

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ავტორი
ლელა დუმბაძე, ჟურნალისტი. ტელ: [0042] 27 45 12. lelabatumelebi@gmail.com