ვისთვის არის დაუძლეველი პედაგოგთა საგნობრივი გამოცდა


პედაგოგთა ბოლო საგნობრივ გამოცდაზე დაწესებული ბარიერი 6 477 პედაგოგიდან 5 376-მა ვერ გადალახა. პედაგოგები მათ მიმართ კრიტიკას სოციალურ ქსელებში გამოეხმაურნენ, სადაც ისინი ტესტების სირთულეზე წერენ. არის თუ არა პედაგოგთა საგნობრივი გამოცდის ტესტები დაუძლეველი, როგორც ამას პედაგოგთა ერთი ჯგუფი მიიჩნევს, თუ პრობლემა დროის მენეჯმენტშია?

პედაგოგთა საგნობრივი გამოცდების ტესტების ნიმუშები განთავსებულია შეფასებისა და გამოცდების ეროვნული ცენტრის ვებგვერდზეც. ტესტების პასუხები სხვადასხვა ქულით ფასდება. ავიღოთ დაწყებითი კლასის მასწავლებლის გამოცდის ტესტის ერთ-ერთი ნიმუში, სადაც უმაღლესი ქულა არის 3. მოცემულ დავალებაში პედაგოგმა უნდა აჩვენოს „მწყობრი და დამაჯერებელი მსჯელობა“. მაგალითად, მასწავლებელმა მგელთან დაკავშირებულ სტერეოტიპებზე უნდა შეძლოს დამაჯერებლად მოიყვანოს ადეკვატური მაგალითები ზღაპრებიდან, სადაც მგელი დადებითი პერსონაჟია და მეოთხე კლასის მოსწავლეებისთვის გასაგებ ენაზე ახსნას, რატომ არის საჭირო მგლის შესახებ სტერეოტიპული წარმოდგენებისგან გათავისუფლება. თუ ამ მოთხოვნებს პედაგოგი სწორ პასუხს გასცემს, ამ დავალებაში ყველაზე მაღალ, ანუ სამ ქულას აიღებს. პედაგოგს პასუხში ნული ქულა დაეწერება იმ შემთხვევაში, თუ მგელთან დაკავშირებულ სტერეოტიპებზე იმსჯელებს ზედაპირულად, დაასახელებს მხოლოდ ნაწარმოებს, სადაც მგელი დადებითი პერსონაჟია ან წარმოდგენილი მსჯელობა იქნება არასწორი.

დაწყებითი საფეხურის ერთ-ერთმა პედაგოგმა ნანა ჯანაშვილმა სოციალურ ქსელში „ბათუმელებს“ მოსწერა: „გადახედეთ ტესტებს, თითქმის 9 კლასის დონეზე სთხოვენ მასწავლებლებს. ეს მათ არაფერში სჭირდებათ. ტესტები ისეა შედგენილი, რომ პედაგოგების უმრავლესობა ვერ მოასწრებს დაწერას, რომც იცოდნენ“.

პედაგოგის აზრით, ამას განათლების სამინისტრო გამიზნულად აკეთებს, „რადგან სერტიფიცირებული მასწავლებელი ხელფასის გარდა იღებს დანამატს, ეს კი ბიუჯეტიდან დამატებითი თანხის გადინებას უწყობს ხელს. თუ ვინმე ხმას ამოიღებს, სამსახურს დაკარგავს, ამიტომ ჩუმდებიან“.

ნათელა ნაკუბაიძის აზრით, რომელიც პედაგოგთა გამოცდებს ასევე სოციალურ ქსელში ეხმიანება, წერს: „მასწავლებელი უნდა შეფასდეს იმით, თუ რა შედეგი მიიღო და არა იმით, თუ რას აკეთებს ამ შედეგისთვის“.

„განა ვერ გაიხსენებს პედაგოგი იმ ყველაფერს, მაგრამ იქაც ჩახლართულია საკითხები. მათი ენით რომ გითხრათ, ფეხწამოსაკრავი საკითხები ბევრია, რასაც დაფიქრება და დრო სჭირდება. 5 საათში ძნელია ყველაფრის მოსწრება“, – გვწერს ნანა ჯანაშვილი, რომელიც დროის სიმცირეზეც საუბრობს: „წელს პირველად ტექსტის გააზრებით დავიწყე და არც ერთი შეცდომა არ მქონდა, მაგრამ დიდი დრო წამართვა, მერე თემის დაწერა დავიწყე და მათემატიკისთვის აღარ დამრჩა დრო. სიჩქარის გამო შეცდომები დავუშვი. განა მთელი მათემატიკა აზროვნებას არ მოითხოვს? ასევეა ზედა საფეხურის ტესტებიც. იქ მოცემული რთული საკითხები მასწავლებელს პრაქტიკაში არ სჭირდება. მოკლედ, ტესტი უნდა იყოს მასწავლებლის საჭიროებებზე მორგებული“.

შეფასებისა და გამოცდების ეროვნული ცენტრის დირექტორის მოადგილე ივა მინდაძე ცალკეული პედაგოგების პრეტენზიებს არ ეთანხმება და ამბობს, რომ ტესტები განსაზღვრულ დროში მოსწრებადია და ის მასწავლებლის პროფესიულ სტანდარტს ეყრდნობა.

„არა მგონია რეალურად არსებობდეს დროის პრობლემა. ტესტები აპრობირებულია და ხუთი საათი ამ დავალებების შესასრულებლად, რაც ტესტებშია მოცემული, სავსებით საკმარისია. ეს გამოცდები რამდენიმე წელია ტარდება და ამ ხნის განმავლობაში ათასამდე ადამიანმა წარმატებით გაართვა თავი. თუ მასწავლებელი ამბობს, რომ დრო არ ეყო, ესე იგი, მას დროის განაწილების პრობლემა აქვს“.

ივა მინდაძე პედაგოგების მოსაზრებას, თითქოს განზრახ არის ტესტები ჩახლართული, არ ეთანხმება. „განზრახ არაფერი არ იხლართება. ნებისმიერ მსურველს შეუძლია ნახოს ეს ტესტები და ვნახავთ, რომ კრიტიკა რეალობას არ შეესაბამება“.

ივა მინდაძის თქმით, პედაგოგთა საგამოცდო ტესტები მასწავლებლის პროფესიულ სტანდარტსა და ეროვნულ სასწავლო გეგმას ეყრდნობა.

„საერთაშორისო კვლევები, რომლებიც პერიოდულად ტარდება, აჩვენებს როგორც სკოლაში არსებულ ხარისხს, ასევე ქვეყნის პროგრესს მსოფლიოს ქვეყნებთან შედარებით და ვითარება ნამდვილად არ არის სახარბიელო. სკოლაში ხარისხის პრობლემა მწვავედ დგას, რასაც რამდენიმე ფაქტორი განაპირობებს, მათ შორის პედაგოგთა კვალიფიკაცია“.

რაც შეეხება ტექნიკურ დეტალებს. პედაგოგების თქმით, ზამთარში ჩატარებული გამოცდების დროს არ იყო გათბობა ჩართული, რის გამოც პედაგოგებს რთულ პირობებში მოუხდათ მუშაობა.

ივა მინდაძის თქმით, პედაგოგთა ტესტირება იმ სკოლებში ტარდება, სადაც ინფრასტრუქტურა მეტ-ნაკლებად მოწესრიგებულია: „მე როგორც ვიცი, გათბობა ამ სკოლებში გამოცდებამდე რამდენიმე დღით ადრე ჩაირთო. ვეთანხმები იმას, რომ სასკოლო ინფრასტრუქტურა საჭიროებს დახვეწას, მაგრამ ეს ბევრად უფრო საგანგაშო მგონი მოსწავლეებისთვის არის და არა მასწავლებლებისთვის“.

მასწავლებელთა პროფესიული განვითარების ეროვნული ცენტრის ინფორმაციით, პედაგოგებს ცენტრის ხელშეწყობით საგნობრივი ტრენინგები უტარდებათ, მაგრამ „როგორ უნდა იმუშაონ ტესტზე, ამ მიმართულებით მათ ტრენინგები არ ჩატარებიათ“.

 

 

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ავტორი
ლელა დუმბაძე, ჟურნალისტი. ტელ: [0042] 27 45 12. lelabatumelebi@gmail.com