Batumelebi | ოლიმპიადის ხუთი გამარჯვებული აჭარიდან ოლიმპიადის ხუთი გამარჯვებული აჭარიდან – Batumelebi
RU | GE  

ოლიმპიადის ხუთი გამარჯვებული აჭარიდან

 

სამოქალაქო განათლების ეროვნულ ოლიმპიადაში ბათუმის სხვადასხვა სკოლის ოთხმა და კირნათის საჯარო სკოლის ერთმა მოსწავლემ გაიმარჯვა. ოლიმპიადაში გამარჯვებული 20 მოსწავლე რამდენიმე კვირით უცხოეთში, ენის შემსწავლელ კურსებზე გაემგზავრება. კონკურსი სამ ეტაპს მოიცავდა. ტესტირებასთან ერთად კონკურსანტებს უნდა მოემზადებინათ ესეი და პრეზენტაცია.

ხატია ზუხუბაია
ხატია ზუხუბაია

 „სახელმწიფო იწყება შენით“ – ასე დაასათაურა ბათუმის #16 საჯარო სკოლის მოსწავლემ ხატია ზუხუბაიამ თავისი ესეი. ხატია ესეიში საუბრობს იმაზე, რომ სახელმწიფოს მართვა მხოლოდ აღმასრულებელ და საკანონმდებლო სტრუქტურებზე არ არის დამოკიდებული, რომ სახელმწიფოს თითოეული მოქალაქე უნდა მართავდეს:

„თუ ჩვენ გვინდა, რომ გვქონდეს მოწესრიგებული ქუჩა, ადაპტირებული გარემო ან ხარისხიანი განათლება, პირველ რიგში, ამისთვის ჩვენ უნდა ვიბრძოლოთ. სამოქალაქო საზოგადოება ვართ ჩვენ და ჩვენ უნდა ვიბრძოლოთ საკუთარი უფლებებისთვის, იმისთვის, რომ სახელმწიფოსთვის ყველა მოქალაქე თანაბრად პრიორიტეტული გახდეს“ –  ამბობს ხატია.

ხატია მიიჩნევს, რომ სკოლებში სამოქალაქო განათლების სწავლების მხრივ ჯერ კიდევ ხარვეზებია, რადგან სწავლების დროს აქცენტი კეთდება მხოლოდ ფაქტებზე და არა აზროვნებაზე: „სააზროვნო საკითხებს უფრო მეტი ყურადღება უნდა მიექცეს, ანალიტიკურ აზროვნებას სკოლა ნაკლებად ავითარებს და ეს არის პრობლემა. მსჯელობის გარეშე ამ საგნის სწავლა შეუძლებელია“ – ამბობს ხატია.

თამაზ კირტავა
თამაზ კირტავა

თამაზ კირტავა ბათუმის პირველი საჯარო სკოლის მოსწავლეა. მისი ესეის სახელწოდება იყო – „აქტიური მოქალაქე დემოკრატიის საფუძველი“.

„მე ვისაუბრე საზოგადოების როლზე დემოკრატიული სახელმწიფოს ჩამოყალიბებაში. დემოკრატიული განვითარებისთვის აუცილებელია მაღალი სამოქალაქო ცნობიერება, ის, რომ მოქალაქეებმა კარგად უნდა იცოდნენ თავიანთი უფლებები და დაიცვან ის. პატივი სცენ სამოქალაქო ღირებულებებს, იყვნენ ტოლერანტები და სოლიდარულები, იაქტიურონ და თავად შექმნან კეთილდღეობა სახელმწიფოში“.

საკუთარ სამოქალაქო პასუხისმგებლობას, როგორც თამაზი გვეუბნება, სხვა ადამიანების მიმართ თანადგომაში გამოხატავს: „ჩვენი სკოლის თვითმმართველობის აქციაში ვიყავი ჩართული, მოვინახულეთ სოციალურად დაუცველი მოხუცები და ეს აქცია არ ყოფილა ერთჯერადი, თითოეულს გვყავდა თითო ოჯახი არჩეული, მივდიოდით და ვზრუნავდით მათზე. ასევე ჩართული ვიყავი გამწვანების აქციაშიც“.

თამთა კახაბერიძე
თამთა კახაბერიძე

თამთა კახაბერიძე კირნათის საჯარო სკოლის მოსწავლეა. მისი ესეი იყო – „მე ვარ მოქალაქე, სახელმწიფოს ვმართავ მე“. თამთა ამბობს, რომ ესეი საკუთარ ისტორიასა და გამოცდილებაზე ააგო:


„მე როგორ მივედი სამოქალაქო ცნობიერებამდე და რა შემიძლია ამისთვის გავაკეთო, ამაზე გავამახვილე ყურადღება. ვსაუბრობდი იმაზე, რომ სოფელში, სადაც ვცხოვრობ, სამოქალაქო ცნობიერება არის საკმაოდ დაბალი და ცვლილებებისთვის თავად მე როგორ დავიწყე სამოქალაქო აქტიურობა. მაგალითად, თუ არ მოგწონს შენი სოფლის გზა, ამისთვის უნდა შეხვდე გამგებელს ან უნდა დაწერო განცხადება, რომ უკეთესი გზა დაგიგონ. უნდა დაესწრო საკრებულოში სხდომებს, შეხვედრებს, გამოხატო საკუთარი აზრი და ა.შ“.

თამთას აზრით, მსგავსი ტიპის ოლიმპიადები ხელს უწყობს მოსწავლეებში სამოქალაქო აქტივობის ზრდას და განათლების დონის ამაღლებას.

„სამოქალაქო განათლების საგანი ახალია სკოლებში და ჯერ ნაკლებია მის მიმართ ინტერესი, ამიტომ ეს გამარჯვებაც იქნება გარკვეული სტიმული იმისთვის, რომ ამ საგნის მიმართ მოსწავლეების ინტერესი გაიზარდოს“ – ამბობს თამთა.

ლიკა ცინცაძე
ლიკა ცინცაძე

ლიკა ცინცაძე სკოლა „მასტერ კლასის“ მოსწავლეა. მან ესეი დაწერა თემაზე – „მოქალაქეობა – გრაფა პირადობის მოწმობაში, თუ პასუხისმგებლობა სამშობლოს წინაშე“. „მთავარი ყურადღება გავამახვილე საკუთარ გამოცდილებაზე. ერთ-ერთ ტრენინგზე გვკითხეს: რა არის მოქალაქეობა და როდის იგრძენით თავი მოქალაქედ? ახალგაზრდების დიდმა ნაწილმა უპასუხა, რომ მოქალაქედ თავი მაშინ იგრძნო, როცა დაიბადა ან პასპორტი როცა აიღო და იქ ჩაუწერეს – მოქალაქე. აქედან გამომდინარე, ვსაუბრობდი იმაზე, რომ საზოგადოებამ კარგად არ იცის რა არის მოქალაქეობის ძალა და ის უფლებები, რაც ჩვენ კონსტიტუციამ მოგვანიჭა“.

ლიკა ამბობს, რომ განვითარებული სახელმწიფოების მთავარი საყრდენი სწორედ აქტიური, სამოქალაქო საზოგადოებაა: „მიმაჩნია, რომ სახელმწიფოში მმართველი ძალა არის აქტიური სამოქალაქო საზოგადოება და მთავრობა – ეს არის მოვალეობა, რომელიც ასრულებს ხალხის ნებას. თუ დღეს ჩვენს ქვეყანას აქვს პრობლემები, მხოლოდ მთავრობას არ უნდა დავაბრალოთ, რადგან პასიურმა საზოგადოებამ არ მოითხოვა მაქსიმუმი სახელმწიფოსგან“.

ლიკას აზრით, სამოქალაქო საზოგადოება არის არა დამკვირვებლის როლში მყოფი საზოგადოება, არამედ აქტიური მოქალაქეები, რომლებსაც შეუძლიათ აიძულონ ხელისუფლება იყოს პასუხისმგებლიანი საკუთარი მოქალაქეების მიმართ.

გიორგი ჩავლეიშვილი
გიორგი ჩავლეიშვილი

გიორგი ჩავლეიშვილი #15 საჯარო სკოლის მოსწავლეა. მან ესეის სათაურად აირჩია „დემოკრატია და მოქალაქის როლი მის ჩამოყალიბებაში“.

„ზოგადად ვისაუბრე იმაზე, თუ რას ნიშნავს დემოკრატია, როგორ ვითარდებოდა ის დროთა განმავლობაში და როგორია მისი ისტორია. ასევე ვისაუბრე ადამიანის უფლებებზე და იმაზე, თუ რამდენად არის დაცული დღეს ადამიანის უფლებები. გავაკეთე კავშირი მოქალაქესა და დემოკრატიას შორის და იმაზე, თუ რაოდენ დიდი მნიშვნელობა აქვს მოქალაქის აქტიურობას დემოკრატიის განვითარებაში“.

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ლელა დუმბაძე