„სამართლიანი არჩევნები“: პროფესიული ნიშნით არჩეული წევრების და „ქართული ოცნების“ პოზიციები ერთმანეთს დაემთხვა

საოლქო კომისიებმა საუბნო კომისიების წევრების შერჩევის პროცესი დღეს, 5 სექტემბერს დაასრულა. საუბარია 13-წევრიან კომისიაში 6 წევრის არჩევაზე, რომელიც საარჩევნო კანონმდებლობის მიხედვით, პროფესიული ნიშნით უნდა აირჩიონ.

ისევე, როგორც საუბნო კომისიებში, ასევე ოლქებსა და ცესკო-ში პროფესიული ნიშნით წევრების არჩევამ საარჩევნო ადმინისტრაციის აპოლიტიკურობა და კვალიფიციურობა უნდა უზრუნველყოს [ნებისმიერი დონის საარჩევნო ადმინისტრაციაში 13-წევრიან კომისიაში 7 წევრს სხვადასხვა პოლიტიკურ პარტია ნიშნავს]. „ბათუმელები“ დაინტერესდა, რამდენად ეცადნენ წელს საოლქო კომისიები პროფესიული ნიშნით კადრების შერჩევას.

„შესაძლოა, სერთიფიცირებული პირიც არ იყოს კვალიფიციური, მაგრამ სარჩევნო მოხელის სერთიფიკატი არის ჩვენთვის ერთ-ერთი კომპონენტი იმის დასადგენად, რომ ოლქი კვალიფიციურ კადრს ირჩევს,“ – მიიჩნევს მადონა ბერიძე, „სამართლიანი არჩევნების“ აჭარა-გურიის კოორდინატორი.

საარჩევნო მოხელის სპეციალიზებული გამოცდების ჩაბარება ნებისმიერ პირს შეუძლია, თუმცა საოლქო კომისიას არ აქვს ვალდებულება სერთიფიცირებული პირი აირჩიოს საუბნო კომისიის წევრად. დღემდე ცესკო-ს მიერ დამტკიცებულ ანკეტაში [რომელსაც საუბნო კომისიის პროფესიული წევრობის მსურველები ავსებენ] ვერ იპოვით გრაფას, სადაც აღინიშნება, პირს აქვს თუ არა გავლილი საარჩევნო მოხელის სერთიფიკატი. შესაბამისად, ოლქის თავმჯდომარეებს არ აქვთ ინფორმაცია, შეეძლოთ თუ არა კონკურსანტებს შორის არჩევანი გაეკთებიანათ იმ პირებზე, რომლებსაც საარჩევნო მოხელის გამოცდა ჩაბარებული აქვთ. გასულ წლებში არაერთი შემთხვევა დაფიქსირდა, როცა სერთიფიცირებულმა პირებმა საარჩევნო კომისიებში დასაქმება ვერ შეძლეს. 

„დაფიქსირებული არ იყო ანკეტებში, ჰქონდა თუ არა ვინმეს საარჩევნო მოხელის სერთიფიკატი. არ მაქვს მონაცემი, რამდენი იყო კონკურსანტებს შორის ასეთი,“ – გვითხრა გელა ხახნელიძემ, იგი ქობულეთის საარჩევნო ოლქის თავმჯდომარეა.

იგივე გვითხრეს ქობულეთსა და ხელვაჩაურის საოლქო კომისიებში. ისინი კანონზე ამახვილებენ ყურადღებას, რაც სერთიფიცირებული პირის არჩევის ვალდებულებას არ ითვალისწინებს. კომისიებს არ აქვთ მონაცემი, რამდენი სერთიფიცირებული ადამიანი მონაწილეობდა კონკურსში, სადაც კანონით, პირველ რიგში, საარჩევნო პროცესების მცოდნე პირი უნდა შეერჩით. საუბნო კომისიებში 6-6 წევრი საოლქო კომისიებმა ისე შეარჩიეს, რომ არავინ იცის, რამდენი სერთიფიცირებული ადამიანი დარჩა საარჩევნო პროცესს მიღმა.

თუკი საოლქო კომისიების მიერ დანიშნული წევრები უნდა იყვნენ პროფესიონალები და აპოლიტიკური ადამიანები, რატომ ამბობს უარს საარჩევნო ადმინისტრაცია ცესკო-ს მიერ სერთიფიცირებულ ადამიანებზე? – ეს შეკითხვა „ბათუმელებმა“ მადონა ბერიძეს დაუსვა, „სამართლიანი არჩევნების“ აჭარა-გურიის კოორდინატორს. იგი გუშინ ბათუმის საოლქო კომისიის სხდომას ესწრებოდა, სადაც საუბნო კომისიების წევრები შეარჩიეს. სხდომის შემდეგ მადონა ბერიძე ერთ მნიშვნელოვან მომენტზე ამახვილებს ყურადღებას – „98 პროცენტ შემთხვევაში ოლქში პროფესიული ნიშნით არჩეული წევრების და „ქართული ოცნების“ პოზიცია ერთმანეთს დაემთხვა“.

აჩვენებს თუ არა ეს იმას, რომ პოლიტიკური გავლენა პროფესიული ნიშნით არჩეულ წევრებზე ისევ არსებობს? – „სხვა მტკიცებულებებიც უნდა არსებობდეს,  მსგავს დასკვნამდე რომ მივიდეთ. გავლენის მცდელობა ყველა ხელისუფლებას აქვს…“, – გვითხრა მადონა ბერიძემ. ის კიდევ რამდენიმე პრობლემაზე ამახვილებს ყურადღებას: „კონკრეტული კრიტერიუმები საოლქო კომისიას არ აქვს იმისთვის, რომ საუბნოს კომისიის წევრი პროფესიული ნიშნით შეარჩიოს. საოლქო კომისიებს გადაწყვეტილება სხდომამდე უკვე მიღებული ჰქონდათ და ეს არ დაუმალავს ციალა შავაძეს, ბათუმის საოლქო კომისიის თავმჯდომარეს. სხდომა იყო სრულიად ფორმალური. გადაწყვეტილებები საოლქო კომისიებმა მიიღეს ისევ გამჭვირვალობის და საჯაროობის გარეშე. მსგავსი ტენდენციები საარჩევნო ადმინისტრაციების სანდოობას აყენებს ეჭვქვეშ“.

„სამართლიანი არჩევნები“ სიების შედარებას გეგმავს. საუბარია სიებზე, რომელიც საოლქო კომისიებს სხდომაზე უკვე გამზადებული ჰქონდა პოზიციით: „ჩვენ, კომისიის წევრები, ამ ადამიანებზე უკვე შევჯერდით“. მადონა ბერიძეს სურს გადაამოწმოს, ხომ არ აირჩია საოლქო კომისიამ ის ადამიანები, ვინც წინა არჩევნებზე არაკეთილსინდისიერად შესრულებული საქმის გამო დააჯარიმეს, ან საყვედური გამოუცხადეს. ამის დასადგენად არასამთავრობო ორგანიზაციას სახელობითი სიები საოლქო კომისიებმა უნდა მიაწოდონ. შეცვლილი საარჩევნო კანონმდებლობის შემდეგ, საარჩევნო ადმინისტრაციას უკვე შეუძლია ორდღიანი ვადის ნაცვლად, 10 დღეში გასცეს საჯარო ინფორმაცია.

 

 

 

 

 

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ავტორი