14799802_1478150565547698_352488635_o

მშენებლობის რეგულაციებზე ბათუმის მერიის ნაცვლად აჭარის მთავრობა მუშაობს

აჭარის მთავრობის აპარატში საგანგებოდ მოწვეული სპეციალისტები ბათუმის ქალაქმშენებლობის საკითხებზე მსჯელობენ. საბოლოოდ მათ უნდა შეიმუშაონ დოკუმენტი, რის შემდეგაც, სავარაუდოდ, მშენებლობის რეგულაციებს შეცვლიან. კანონმდებლობით ქალაქმშენებლობის საკითხები თვითმმართველობის კომპეტენციაა. ამ ჯგუფში ერთ-ერთია მანუჩარ მახათაძე, რომელიც პარალელურად „USAID“-ის დაფინანსებით ბათუმის გენგეგმაზე მუშაობს. ის ამბობს, რომ დოკუმენტის შექმნაში მერიის არქიტექტურის სამსახურიც ჩართულია, არქიტექტურის სამსახურში კი ამბობენ, რომ  მხოლოდ ერთხელ ჰქონდათ კონსულტაცია. მანუჩარ მახათაძე სხვადასხვა დროს თბილისის მერიის მთავარი არქიტექტორი, ასევე თბილისის განვითარების ფონდის მთავარი არქიტექტორი იყო. მის საქმიანობას თბილისში სპეციალისტები ხშირად კრიტიკულად აფასებენ და ამბობენ, რომ ის ინვესტორზე ორიენტორებული არქიტექტორია.

ბატონო მანუჩარ, აჭარის მთავრობამ ნამდვილად მოგიწვიათ ქალაქმშენებლობის რეგულაციების საკითებზე სამუშაოდ?

მოაგახსენებთ, რომ 2016 წლის სექტემბრიდან ჩართული ვარ ბათუმის ურბანული განვითარების საკითხებში, კერძოდ მიწათსარგებლობის გენერალური გეგმის მომზადებაში. მუშაობისას ქალაქმშენებლობის საკითხებთან დაკავშირებით კონკრეტულ პრობლემებს წავაწყდით. ვცდილობთ ეს ყველაფერი გამოვასწოროთ. თქვენ იცით, რომ ბათუმში ძალიან დიდი ინტენსივობით მიდის მშენებლობები, რა თქმა უნდა, ეს კარგია და ხელი უნდა შევუწყოთ, მაგრამ ისეც არ შეიძლება, რომ მომავალში ბათუმში გავლა არ იყოს შესაძლებელი და ქალაქი შეჭამოს მრავალსართულიანმა შენობებმა. ამას სჭირდება სწორი რეგულაცია და რეგლამენტი.

თუ მიწის რეგულაციები ვერ აიტანს ამხელა სიმჭიდროვეს, ფაქტობრივად, მივიღებთ კოლაფსს. ქალაქში არ არის გათვალისწინებული ავტოსადგომები საკმარისი რაოდენობით, არის მზის სხივის პრობლემა და სხვა უამრავი საკითხია, რაც ქალაქმშენებლობას უკავშირდება. ეს საკითხები რეგულირდება უკვე დადგენილი წესებით, ამიტომ თავმჯდომარის [ზურაბ პატარაძე] თხოვნა იყო, რომ ამ საკითხებში ჩართულიყვნენ გამოცდილი ადამიანები, ვისაც შეხება აქვს არქიტექტურასთან და იციან, რა არის ქალაქმშენებლობითი პოზიციები. ზუსტად ეს ჯგუფი ვმუშაობთ ამ საკითხებზე. ქალაქის მაცხოვრებლებთანაც გვქონდა შეხვედრები, ჩავატარეთ გამოკითხვა – რა აწუხებთ დღეს ბათუმელებს და მეტ-ნაკლებად სად ხედავენ საფრთხეებს ქალაქის განვითარების კუთხით.

გამოკითხვის გარეშეც მუდმივად საუბრობენ ბათუმში ადამიანები იმაზე, თუ რა პრობლემებს უქმნით მათ ინტენსიური მშენებლობები, ასევე მაღლივი კორპუსები ისტორიული ბელეტაჟების გვერდით, მაგრამ მთავრობა არც ხალხის და არც სპეციალისტების აზრს არ ითვალისწინებდა. იმის თქმა გინდათ, რომ ზურაბ პატარაძეს ქალაქის მშენებლობებისგან განტვირთვა უნდა?

იცით ეს რატომ? – რეგულაცია არ არსებობდა. თუ რეგულაცია არ გაქვს, შეგიძლია გააკეთო ის, რაც გინდა. ეს ყველაფერი უნდა მოექცეს კანონიერ ჩარჩოში. ჩვენ უკვე მომზადებული გვაქვს კონკრეტული წინადადებები, რაც განვიხილეთ და, ფაქტობრივად, რაღაცებზე შევთანხმდით. მაგალითად, შევთანხმდით, რომ საზოგადოებრივ-საქმიან ზონაში აშენებული ფართებიდან 150 კვადრატულ მეტრზე იყოს გაანგარიშებული ერთი მანქანის სადგომი, დანარჩენ საცხოვრებელ ზონაში – 180 კვადრატულ მეტრზე. ეს გადაწყვეტილება, ფაქტობრივად, მიღებულია.

ვერ დაგეთანხმებით, რომ ქალაქს სამშენებლო რეგულაცია არ აქვს. ბათუმის საკრებულოს რეგულაციებით ძველ ბათუმში დადგენილია კოეფიციენტები, რომლის ზემოთ მშენებლობის ნებართვა არ უნდა გაცემულიყო,

მაგრამ მთავრობის თავჯდომარეს აქვს შუამდგომლობის უფლება მერიასთან ეგრეთ წოდებულ K2-ზე. აქამდე მთავრობის თავმჯდომარე მუდმივად ითხოვდა ამ კოეფიციენტის გაზრდას, რაზეც მერია უარს არასდროს ეუბნებოდა.

ძველ ბათუმთან დაკავშირებით ამ ყველაფერს არეგულირებდა ძეგლთან მიმართებაში საქართველოს კანონი, სადაც ყველაფერი ნათლად არის გაწერილი. როგორ შეიძლება ამა თუ იმ ნაწილში მშენებლობა, რა სიმაღლის შენობები უნდა იყოს, რომ არ დაიჩრდილოს არსებული ისტორიული ძეგლი.

ვერ გეტყვით რა ინტენსივობით ხდებოდა ნებართვების გაცემა, მაგრამ მინდა დაგარწმუნოთ, რომ ყველა საკითხი იქნება წინასწარ განხილული და შემდგომ პროფესიონალებთან ერთად იქნება მიღებული გადაწყვეტილება. კიდევ ვიმეორებ, ყველაფერს აქვს თავისი ნორმები და წესები. ჩვენ წესიც შემოვიღეთ, თუ როგორ უნდა იყოს წარდგენილი საბჭოზე წინადადება: წარმოდგენილი საკითხი უნდა იყოს დასაბუთებულად და არამხოლოდ რენდერი [დასურათებული ნახაზი] შემოვიდეს. მე აქ მინდა ამხელა რაღაცის აშენებაო – ასე აღარ იქნება. ეს ყველაფერი დადგენილ ნორმებში უნდა იყოს. რამდენჯერმე შევხვდი მშენებლებს, არქიტექტორებსაც და ავუხსენი, როგორ ხდება ამ ყველაფრის დასაბუთება.

თქვენ რა სახის დოკუმენტი უნდა მოამზადოთ?

როგორც გითხარით „USAID“-ის დაქირავებული სპეციალისტი ვარ, როგორც კონსულტანტი ვმუშაობ ბათუმის მიწათსარგებლობის გენერალური გეგმის მომზადების საკითხებზე, მაგრამ ვინაიდან ამას აქვს თავისი პროცედურა და დროში გაწელილია, ასევე, ძვირი სიამოვნებაც არის, ამიტომ ვცდილობთ ვიდრე ამ დოკუმენტს მივიღებთ, მანამდე საკრებულოს მეშვეობით დავამატოთ ის ძირითადი დებულებები, რაც დღეს აუცილებლად სჭირდება ქალაქს, რომ მოხდეს ამ ყველაფრის რეგლამენტირება და კანონის ფარგლებში მოქცევა.

ქალაქმშენებლობის საკითხები არის თვითმმართველობის კომპეტენცია და არა აჭარის მთავრობის…

ჰოდა, ზუსტად საკრებულოსთან ერთად ვაპირებთ ამ ყველაფრის მოწესრიგებას.

მაგრამ რეგულაციებზე ჯგუფი ზურაბ პატარაძესთან ერთად მუშაობს და არა ბათუმის საკრებულოსთან ერთად. რატომ?

ქალაქი არის ქალაქი და ქალაქმშენებლობის დოკუმენტაცია არის ქალაქმშენებლობის დოკუმენტაცია. თქვენ სწორად აღნიშნეთ, ეს ყველაფერი უნდა მიიღოს საკრებულომ. შესაბამისად, საკითხის ინიცირება მოხდება საკრებულოდან.

მაშინ დოკუმენტს მთავრობა რატომ ამზადებს?

ამას რა მნიშვნელობა აქვს? – თქვენ არასწორად მიმიხვდით. ამას ვინ მიიღებს, მგონი მნიშვნელობა არ აქვს. დღესდღეობით კომპეტენტური ორგანოა თვითმმართველი ბათუმის საკრებულო და, შესაბამისად, საკრებულო მიიღებს ამ ცვლილებებს. და რატომ თქვით, რომ … საკრებულოში ვერ იმუშავებს ჯგუფი, საკრებულოში ინიცირება უნდა მოახდინოს ქალაქ ბათუმის არქიტექტურის სამსახურმა, ბათუმის მერიის აქიტექტურის სამსახურმა, რა თქმა უნდა. ერთობლივად ხდება ამ ყველაფრის მომზადება.

ადრეც ცდილობდა მთავრობა თვითმმართველობის გადაწყვეტილებებზე გავლენა მოეხდინა. ქალაქში მშენებლობის რეგულაციებს საკრებულო აწესებს, ინიცირებაზე კი მერი უნდა ზრუნავდეს და არა ზურაბ პატარაძე, ეს ყველაფერი კითხვებს და ეჭვებს არ გააჩენს?

ერთობლივად ხდება ამ ყველაფრის მომზადება და მიღება. რა თქმა უნდა, მერიის ინიცირებით მოხდება საკრებულოში საკითხის შეტანა.

ისევ K2-ზე მინდა გკითხოთ, არსებული რეგულაციების მიუხედავად, მთავრობის თავმჯდომარის შუამდგომლობით ინვესტორები მაინც ახერხებდნენ შენობების სიმაღლეში გაზრდის უფლების მოპოვებას. მეტიც, ის შენობებიც კი, რომლებზეც რეგულაციის გათვალისწინებით გაიცა ნებართვები, გაიზარდა სიმაღლეში.

აღარ იქნება ასე. კონკრეტულ ობიექტზე ერთხელ გაცემული ნებართვა შემდგომში აღარ გადაიხედება, რომ არ მოხდეს ერთსა და იმავე ობიექტზე სიმჭიდროვის გაზრდა.

ნეტგაზეთის მასალების სხვა გამოცემებში გადაბეჭდვის წესი
ავტორი