მთავარი,სიახლეები

ვის შეუძლია „თავისუფალი გაკვეთილის“ ჩატარება

23.09.2016 • 6516
ვის შეუძლია „თავისუფალი გაკვეთილის“ ჩატარება

„თავისუფალი გაკვეთილების“  იდეა განათლების მინისტრს ალექსანდრე ჯეჯელავას ეკუთვნის. მისი თქმით, პროექტი, რომლის განხორციელებაც ორ თვეში დაიწყება,  ორი მილიონი ლარის ღირებულებისაა. მინისტრის განცხადებით, პედაგოგები, ვინც საჯარო სკოლებში „თავისუფალი გაკვეთილები“ უნდა ჩაატარონ, კონკურსის წესით, მათ მიერ წარმოდგენილი პროექტების მიხედვით შეირჩევიან. როგორია თავისუფალი გაკვეთილების ფორმატი და კრიტერიუმები, დეტალებზე „ბათუმელებს“  ალექსანდრე ჯეჯელავა ესაუბრა.

ბატონო ალექსანდრე, იქნებ განმარტოთ, როგორი იქნება თავისუფალი გაკვეთილებისფორმატი და რა პროცესი მიმდინარეობს პროექტთან დაკავშირებით?

პროექტი ჯერ არ არის ბოლომდე დამუშავებული, რაც ვიცით გეტყვით. ანუ ვქმნით ფონდს და კომისიას, რომელიც შემოსულ პროექტებს შეაფასებს. საჯარო სკოლის ნებისმიერ მასწავლებელს შემოაქვს პროექტი. ეს პროექტი არის სამთვიანი, რაც გულისხმობს იმას, რომ სამი თვის განმავლობაში მან კვირაში ორჯერ მაინც უნდა ჩაატაროს „თავისუფალი გაკვეთილი“. გაკვეთილზე დასწრება თავისუფალია და დაძალება არ შეიძლება. გაკვეთილზე არ შეიძლება საშინაო დავალებები, რადგან ყველაფერს აკეთებენ კლასში და ნიშნები აკრძალულია და არჩევითია.

 ანუ, ეს იქნება სტანდარტული გაკვეთილის გაგრძელება, განსხვავებულ ფორმატში?

ფაქტობრივად, გახანგრძლივებულში რაც ხდება, იმის ანალოგია. ეს გაკვეთილი შეიძლება მასწავლებელმა ჩაატაროს თავის საგანში ან სხვა თემაზე. შეიძლება ისტორიის მასწავლებელმა ჩაატაროს ისტორიის თავისუფალი გაკვეთილი და შეიძლება ჩაატაროს ბათუმის ისტორიის ან ჯაზის თავისუფალი გაკვეთილი. ეს არის წრეს პრინციპი და პირდაპირ მასწავლებლის საგანზე არ არის მიბმული. თუმცა, საგრანტო კომისია იხილავს რამდენად შეუძლია ამ ადამიანს ამ გაკვეთილის კარგად გაკეთება.

თუ ენიჭება მნიშვნელობა იმას, რა კატეგორიის მასწავლებელს შემოაქვს პროექტი, წამყვანია, ტრენერია თუ პრაქტიკოსი?

არსებითი მნიშვნელობა არ აქვს, პროექტის შემოტანა ყველას შეუძლია, თუმცა უპირატესობა მიენიჭება მასწავლებლის დონეს. თუ ორ მასწავლებელს მოუნდება რაღაცის გაკეთება და ერთი პრაქტიკოსია, მეორე კი მენტორი, ჩვენ ალბათ მენტორს მივანიჭებთ უპირატესობას, თუმცა ეს კომისიამ უნდა გადაწყვიტოს.

ვინ იქნება შესარჩევ კომისიაში?

კომისიის წევრები არ იქნებიან მხოლოდ განათლების სამინისტროს წარმომადგენლები. გვინდა, რომ იყოს ხალხი მედიიდანაც, ენჯეოდანაც. კომისია იქნება თავისუფალი და მის მუშაობაში თანხას არ გადავიხდით – თუ სურვილი ექნებათ, რომ დაგვეხმარონ ამ საქმეში, მოვიწვევთ მოხალისეებს.

პროექტში დეტალურად უნდა იყოს გაწერილი რას გააკეთებს მასწავლებელი ამ გაკვეთილზე?

გეგმა უნდა იყოს გაწერილი, უნდა იყოს ინფორმაციაც გაწერილი მასწავლებლის შესახებ, სად ჩაატარებს, როგორ ჩაატარებს. ოთახი სჭირდება თუ დარბაზი და ასევე გაწერილი უნდა იყოს მოთხოვნა, რისთვის რა ხარჯები სჭირდება.

 თავდაპირველად ითქვა, რომ ერთი გაკვეთილი 3 ათასი ლარით დაფინანსდებოდა. ანუ ეს ინფორმაცია არ არის სწორი?

სამი ათასი ლარი გამოდის სამი თვე ამ გაკვეთილების ჩატარება. სამი თვის ფასია ეგ. ამ თანხის ერთი მესამედი მიდის სკოლაში, ერთი მესამედი  –  მასწავლებელთან და დანარჩენი მაქსიმუმ ხარჯებზე. სამი თვის განმავლობაში მასწავლებელი კვირაში ორჯერ ან სამჯერ ატარებს თავისუფალ გაკვეთილს, ეს დეტალი დასაზუსტებელი გვაქვს. ეს იქნება 24 ან 36 გაკვეთილი.

წლის განმავლობაში რამდენი პროექტი უნდა შეირჩეს და ერთ პედაგოგს რამდენი პროექტის შემოტანა შეუძლია წელიწადში?

ვფიქრობთ, წელს გვექნება 100 გრანტი, შემდეგ კი წლებთან ერთად მოიმატებს გრანტების რაოდენობაც, როცა ფონდი გაგვეზრდება. ამასობაში ვისწავლით კიდევ რომელი უფრო მოსწონთ, რომელი არ მოსწონთ. საპილოტე პროექტია და გზადაგზა წესებს დავხვეწთ.

 ასი გრანტის დაფინანსება 300 ათასი ლარი გამოდის. ეს თანხა არსებობს 2016 წლის ბიუჯეტში  თუ  აწი აპირებთ მოძიებას?

კი, ბატონო. ოღონდ, რახან ჯერ წესები არ არის დამტკიცებული, ჯერ ვერ გამოცხადდება კონკურსი. მიუხედავად იმისა, რომ თანხა არის, სანამ კომისია არ არის და წესები არ არის გაწერილი, პროექტების მიღება დაწყებული არ არის.

წლის ბოლომდე გამოცხადდება კონკურსი?

ვფიქრობ, თვე-ნახევრის ამბავია, რადგან პარლამენტის ნებართვა დაგვჭირდება, ამიტომ მოგვიწევს დაველოდოთ ახალ პარლამენტს.

როგორ ფიქრობთ, ახალი პარლამენტი დაუჭერს მხარს ამ პროექტს? ხომ არ გაჩნდება კითხვები პროექტის ბიუჯეტთან დაკავშირებით, რადგან საკმაოდ სოლიდურ თანხაზეა საუბარი, როგორი იქნება დასაბუთება?

დასაბუთება არის ის, რომ გვინდა ჩვენი ბავშვებისთვის სკოლა გახდეს უფრო საინტერესო. ვფიქრობთ, ბავშვებს თავისუფალი გაკვეთილების გამო სკოლა უფრო შეუყვარდებათ.

ფინანსური მოტივაცია ამ პროექტში საკმაოდ მაღალია პედაგოგისთვის, ხომ არ მოხდება ისე, რომ პედაგოგები თავისუფალი გაკვეთილებით უფრო დაინტერესდებიან, ვიდრე სტანდარტული გაკვეთილებით?

აქ კონკურენციაა, ეს უნდა გავითვალისწინოთ. ყველა მასწავლებელი ვერ მიიღებს გრანტს, მიიღებენ მხოლოდ საუკეთესოები.

ხომ არ გამოვა ისე, რომ რომელიღაც სკოლის მოსწავლე პრივილეგირებულ მდგომარეობაში აღმოჩნდება და ექნება თავისუფალ გაკვეთილზე დასწრების შესაძლებლობა და ზოგიერთი სკოლა კი საერთოდ ვერ მიიღებს გრანტს?

სულ გვაქვს 2 100 სკოლა, ანუ ყველა სკოლას თითო თავისუფალი გაკვეთილი მაინც რომ მოუწიოს, წელიწადში 20 მილიონი ლარი გვჭირდება. ამ ბიუჯეტზე მალე ვერ გავალთ, მომავალ წელს ვერა, მაგრამ ეტაპობრივად გავზრდით.

მთლიანობაში ამ პროექტისთვის ძალიან დიდი ფინანსური რესურსი შეიძლება დაიხარჯოს, მაშინ როცა არ ვიცით, როგორი იქნება შედეგი. ხომ არ ჯობდა, რომ ეს ფინანსური რესურსი, ვთქვათ, სკოლების ლაბორატორიებით აღჭურვას მოხმარებოდა. ამ პრობლემაზე ხშირად საუბრობენ სკოლებში. 

მაგას ყველაფერს ვაკეთებთ. ჩვენ შარშანდელი და წლევანდელი ბიუჯეტი გვაქვს 900 მილიონი და ამ პროგრამის ჩათვლით 2017 წელს ამ ბიუჯეტს გავზრდით, სადღაც მილიარდზე იქნება საუბარი, შეიძლება ცოტა უფრო მეტიც.

ალექსანდრე ჯეჯელავა ფოტო: თორნიკე თავაძე „ბათუმელები“

ალექსანდრე ჯეჯელავა
ფოტო: თორნიკე თავაძე
„ბათუმელები“

გადაბეჭდვის წესი


ასევე: